Verbruiksruimte binnen, buiten en terras
Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.
Verbruiksruimte binnen
Ontwerpaanbevelingen
- Voorzie meubilair dat je makkelijk kan verplaatsen. Als het nodig blijkt, kan je dan gemakkelijk meer ruimte creëren.
- Stel het meubilair en ook obstakels altijd rechtlijnig op en lijn ze uit aan één zijde. Zo kunnen blinden en slechtzienden een vloeiende route volgen.
- Zorg voor een vestiaire waar iedereen bij kan (maximum 120 cm hoog) of neem zelf de jassen aan.
- Het is voor iedereen aangenaam om elkaar duidelijk te verstaan.
- Vermijd daarom storend en te veel achtergrondlawaai (radio, airconditioning …) zodat ook slechthorende klanten een gesprek kunnen voeren. Bekijk de tips rond akoestiek.
- Zorg voor enkele zitplaatsen in een rustige hoek. Zo help je niet alleen mensen met autisme die graag ontsnappen uit de drukte of het rumoer. Ook personen met een visuele beperking zijn aangewezen op hun gehoor waardoor een rustige plek aangenamer is.
- Voorzie een verlaagd deel ter hoogte van de toog.
- Aanbevelingen voor tafels en stoelen
- Voorzie een aantal kinderstoelen voor de allerkleinsten en een kussen of verhoog voor iets grotere kinderen. Zo kan iedereen comfortabel aan tafel zitten.
- Voorzie een speelhoek of speeltuin bij een restaurant. De klant vertoeft er vaak iets langer. En zo kunnen ouders gezellig tafelen terwijl de kinderen op een veilige plek spelen. Hou ook hier rekening dat de speelhoek bereikbaar en toegankelijk is, dus geen niveauverschil.
- Werk met stofvrije en onderhoudsvriendelijke materialen. Zo voelen klanten met een allergie zich ook welkom.
- Laat de kleuren van de wanden en het plafond contrasteren. Ook de kleur van het meubilair contrasteert met de omgeving. Lees ook de tips over contrasten.
- Voorzie overal een goede, gelijkmatige verlichting. Lees ook de tips over verlichting
- Voorzie een aangepast toilet of meerdere toiletten in de onmiddellijke nabijheid.
- Lees de tips over deuren.
- Lees de tips over circuleren.
- Maak dat de betaalmogelijkheid bereikbaar is voor al je klanten. Lees de tip Balie (deel algemeen) voor aanbevelingen over de betaalmogelijkheid.
Maatvoering
- Een aantal zitplaatsen zijn bereikbaar en bruikbaar.
- Routes naar rolstoeltoegankelijke tafels
- Hoofdroutes (algemene bereikbaarheid tafels):
- minstens 150 cm (zie ook fiche looproutes)
- Secundaire routes (tussen rijen van tafels):
- minstens 120 cm vrije breedte tussen rugleuning stoelen OF 210 cm tussen 2 tafels.
- minstens 120 cm vrije breedte tussen rugleuning stoel en wand OF 165 cm tussen tafel en wand.
- Hoofdroutes (algemene bereikbaarheid tafels):
- De ruimte is voorzien van minstens één vrije en vlakke ruimte waar een rolstoelgebruiker een draaicirkel van 150 cm kan maken.
- Routes naar rolstoeltoegankelijke tafels
- Routes naar de overige plaatsen:
- Bij voorkeur 90 cm tussen de rugleuningen of 180 cm tussen 2 tafels.
- Bij voorkeur 135 cm tussen tafel en wand.
- Voorzie voor alle te gebruiken elementen zoals toog, kassa, drankautomaat, rekken, afruim, bestek ...) een draairuimte van minstens 150 cm.
Zelfbediening en buffet
Ontwerpaanbevelingen
- Voorzie het buffet op een logische plaats zodat de klant niet eerst heel het restaurant moet doorkruisen.
- Zorg voor een goede verlichting van de producten en gerechten in en op de bedieningstoog.
- Voorzie wagentjes voor dienbladen in een zelfbedieningsrestaurant.
- Buffetten zijn met optimaal met bediening.
Afruiminstallaties en afvalbakken
Ontwerpaanbevelingen en maatvoering
- Voorzie het afruimmeubel van een verdiepte plint en een frontale opening met klep tussen 80 tot 120 cm hoogte.
- Voorzie ter hoogte van het afruimmeubel een vrije draairuimte met een diameter van 150 cm.
Terras
Ontwerpaanbevelingen en maatvoering
- De overgang van binnen naar het terras of naar de tuin is drempelloos.
- Lees de tips over deuren.
- Lees de tips over circuleren.
- Terrassen, reclameborden en plantenbakken die op het voetpad staan, moeten een obstakelvrije loopweg van minstens 100 cm garanderen. Een vrije doorgang van minstens 150 cm is aan te raden.
Regelgeving
Verordening (EU) betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten
De Europese Unie heeft bepaald dat de voedselallergenen die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken vermeld moeten worden. Het gaat hierbij om allergenen zoals glutenbevattende granen (o.a. tarwe en rogge), ei, vis, pinda, noten, soja, melk en schaal- en weekdieren.
Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid (art. 6 en 12)
- In alle delen van het gebouw moet een vrije en vlakke draairuimte met diameter 150 cm zijn.
- In alle delen van het gebouw moet een vrije en vlakke draairuimte met diameter 150 cm zijn.Vrije doorgangshoogte: minstens 2m30
- Als een verbruiksruimte zich over verschillende niveaus uitstrekt, is het voldoende om de verbruiksruimte op één niveau toegankelijk te maken, op voorwaarde dat op dat niveau dezelfde functies aangeboden worden als op de andere niveaus.
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips
(Zit)meubilair
In grote winkels of op plaatsen waar de klant moet wachten op zijn beurt of waar je wat langere tijd spendeert, kan je best een zone voorzien om even te zitten. Zones of ruimten bedoeld om te wachten, vormen door hun locatie, vormgeving en maatvoering geen obstakel. Vooral personen die slecht ter been zijn, hebben hier nood aan. Ook rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen kunnen dan buiten de looproute plaatsnemen.
Winkelruimte
Bij de inrichting van de winkelruimte is het belangrijk om rekening te houden met een aantal circulatieprincipes. Doorgangen tussen rekken zijn voldoende breed, er is voldoende ruimte ter hoogte van een bedieningstoog, diepvries … of paskamers zijn ruim genoeg. Op verschillende plaatsen in de winkelruimte worden ook draaicirkels voorzien zodat klanten met een rolstoel kunnen omkeren en niet verplicht achteruit moeten om iets te nemen wat ze vergeten zijn.
De winkelruimte is overzichtelijk opgebouwd. Zo kan de klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt.
Prijsaanduidingen
Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...
Services horeca
Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.