Ga verder naar de inhoud

Prijsaanduidingen

Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Ontwerpaanbevelingen

  • Eenvoud van informatie is cruciaal. Geef alleen de meest essentiële informatie weer.
  • Gebruik geen cursieve teksten of tekst die alleen uit hoofdletters bestaat.
  • Gebruik een schreefloos lettertype (zonder dwarsstreepjes aan de uiteinden).
  • Plaatsing promomateriaal:
    • Voorzie een doorlopende sokkel wanneer op de grond geplaatst, zodat het element met de witte stok detecteerbaar is voor blinden en slechtzienden
    • Groepeer promomateriaal buiten de looproute en buiten de gidslijnen zodat de vrije zones beschikbaar blijven.
  • Voorzie een plaats waar de prijs kan worden opgevraagd of ingelezen als deze niet zichtbaar is. Vb. Scanner om prijs op te vragen obv streepjescode
  • Contrasten hebben een grote invloed op de leesbaarheid. Zorg voor een voldoende groot lettertype en een goed contrast met de achtergrond
  • Voor dove en slechthorende mensen is het altijd handig als er pen en papier in de buurt is om te communiceren.

Prijsaanduiding rekken

Voorzie prijskaartjes/prijsaanduidingen op een duidelijke plaats (in de nabijheid van het product) met een duidelijke vermelding van het product.

Prijsaanduiding kleding

Voorzie prijskaartjes op een duidelijke plaats (gemakkelijk vindbaar) met een duidelijke vermelding van de nodige info (prijs, maat …). Wanneer het gaat om lange kledingstukken zoals jurken die iets hoger hangen, voorzie dan ook een alternatieve prijsaanduiding met een bordje of een prijs aan de mouw bevestigd en niet (alleen) ter hoogte van het etiket aan de binnenzijde van een kledingstuk.

Prijsaanduiding menukaart

  • Voorzie prijsaanduidingen op de menukaart voldoende groot, in een duidelijk lettertype.
  • Plaats de prijs in de buurt van het gerecht zodat het duidelijk is waar deze bij hoort.
  • Is je menukaart ook leesbaar voor slechtzienden? Een QR-code zorgt ervoor dat klanten de menukaart via de eigen smartphone kunnen bekijken of kunnen laten voorlezen.
  • Voorzie je menukaart indien mogelijk van duidelijke foto’s.
  • Zorg dat bezoekers de kaart met de prijzen aan de ingang, aan de bar en aan de tafels kunnen bekijken zodat slechthorenden of dove personen op voorhand de prijs duidelijk weten.

Maatvoering

  • Zorg dat prijzen leesbaar zijn op ooghoogte. Prijsaanduidingen die lager dan 40 à 60 cm of prijzen die hoger staan dan 140 cm zijn moeilijk leesbaar. Ze moeten gekanteld staan naar boven of naar beneden.
  • De grootte van letters en cijfers is afhankelijk van de leesafstand (vuistregel): De hoogte is ongeveer 20- 30 mm per meter leesafstand, maar nooit kleiner dan 15 mm.
  • Voorzie een vrije hoogte van 230 cm vb. als promomateriaal aan het plafond hangt.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Verbruiksruimte binnen, buiten en terras

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.

Verder lezen

Etalages en productuitstalling

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel dat van buitenaf zichtbaar is en bedoeld voor de voorbijganger buiten de winkel. Met je etalage wil je als handelaar de aandacht trekken, interesse wekken en aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk dat iedereen een goed zicht heeft op de etalage.

Verder lezen

Diepvriezen en koeling

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Er zijn meerdere types mogelijk bij diepvriezen en koeling. Belangrijk bij zowel diepvrieskisten als bij verticale diepvrieskasten of koeltogen is de bereikbaarheid. Enerzijds om tot aan de koel- of vrieskasten te geraken en anderzijds om een product te nemen.

Verder lezen

Winkelruimte

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Bij de inrichting van de winkelruimte is het belangrijk om rekening te houden met een aantal circulatieprincipes. Doorgangen tussen rekken zijn voldoende breed, er is voldoende ruimte ter hoogte van een bedieningstoog, diepvries … of paskamers zijn ruim genoeg. Op verschillende plaatsen in de winkelruimte worden ook draaicirkels voorzien zodat klanten met een rolstoel kunnen omkeren en niet verplicht achteruit moeten om iets te nemen wat ze vergeten zijn.
De winkelruimte is overzichtelijk opgebouwd. Zo kan de klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt.

Verder lezen