(Zit)meubilair
In grote winkels of op plaatsen waar de klant moet wachten op zijn beurt of waar je wat langere tijd spendeert, kan je best een zone voorzien om even te zitten. Zones of ruimten bedoeld om te wachten, vormen door hun locatie, vormgeving en maatvoering geen obstakel. Vooral personen die slecht ter been zijn, hebben hier nood aan. Ook rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen kunnen dan buiten de looproute plaatsnemen.
Ontwerpaanbevelingen
Voorzie rustpunten om even een pauze te nemen. Die verhogen het comfort van alle bezoekers en in het bijzonder van bezoekers die slecht ter been zijn. Voor hen kan de reis naar en door de winkel behoorlijk vermoeiend zijn.
- Plaats in grotere gebouwen op regelmatige afstanden zitelementen. Voorzie minstens een zitelement bij de ingang, uitgang en in het midden van de winkel.
- Voorzie op plaatsen waar je op je beurt moet wachten een of meer zitelementen.
- Deze rustpunten zijn visueel in de hele winkel door het gebruik van een zacht kleurenschema ter compensatie van de felle kleuren van de producten.
Voorzie stoelen met armleuningen. Die zijn comfortabeler voor personen die moeite hebben met opstaan en gaan zitten. Een rugleuning is altijd aan te raden.
Voorzie kussens die het zitten aangenamer maken.
Sommige mensen hebben chronische pijn op verschillende punten van het lichaam. Voorzie lockers op een hoogte tussen 80 cm en 120 cm en zorg voor een makkelijk sluitsysteem.
Als er tafels zijn voorzien, zijn
- Er lage tafels of een combinatie van lage en hoge tafels.
- Lage tafels zijn goed onderrijdbaar (zonder middenpoot) en met een voldoende hoog onderliggend frame om het blad te dragen.
Maatvoering
Zitmogelijkheid
Op stoelen met een zitvlak van minstens 45 cm kan iedereen comfortabel zitten.
Voorzie bij de zitmogelijkheid zoals een bank, stoelen … een vrije opstelruimte van minstens 90 cm breed en 120 cm diep voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.
- Deze bevindt zich op dezelfde plaats als de andere beschikbare zitplaatsen. Bovendien moet deze plaats op elk moment vrij worden gehouden, mag ze niet worden belemmerd door meubilair en bevindt ze zich buiten de looproute.
- Voorzie ter hoogte van de vrije ruimte een draaicirkel van 150 cm.
Tafels
De ruimte onder de tafels is minstens 70 cm hoog, 60 cm diep en 90 cm breed, zodat rolstoelgebruikers er plaats kunnen nemen. De bovenzijde van het blad is maximaal 80 cm hoog.
Een tafel waar twee rolstoelgebruikers tegenover elkaar kunnen zitten, is minstens 120 cm diep.
Regelgeving
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Er is over dit thema geen regelgeving op vlak van toegankelijkheid.
Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips
Verbruiksruimte binnen, buiten en terras
Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.
Paskamers
Paskamers zijn voldoende ruim zodat een rolstoel binnen kan en een klant eenvoudig kan bewegen. Zorg voor een spiegel met voldoende hoogte (liefst tot op de grond) in de paskamer en voorzie kledinghaakjes op verschillende hoogten. Personen die slecht ter been zijn, hebben nood aan wat houvast. Daarom is een steunbeugel een meerwaarde.
Winkelruimte
Bij de inrichting van de winkelruimte is het belangrijk om rekening te houden met een aantal circulatieprincipes. Doorgangen tussen rekken zijn voldoende breed, er is voldoende ruimte ter hoogte van een bedieningstoog, diepvries … of paskamers zijn ruim genoeg. Op verschillende plaatsen in de winkelruimte worden ook draaicirkels voorzien zodat klanten met een rolstoel kunnen omkeren en niet verplicht achteruit moeten om iets te nemen wat ze vergeten zijn.
De winkelruimte is overzichtelijk opgebouwd. Zo kan de klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt.
Services horeca
Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.