Ga verder naar de inhoud

Services horeca

Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.

Interessant voor:

Onderwerp:

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.
Vrouw in rolstoel op terras van horeca zaak. Ober neemt stoel voor haar weg aan een tafel.
Julie de Bellaign

Aanbevelingen

  • Zorg voor een mix van verschillende mogelijkheden:
    • Welke alternatieven zijn er voor het eten ter plaatse?
    • Op welke manieren kan je de menukaart raadplegen?
    • Welke services zijn er op vlak van voedingsvoorkeuren, servies, zelfbediening?
  • Geef duidelijk aan wanneer welk concept van toepassing is.
  • Geef aan of de service gratis of betalend is.

Alternatieven voor ter plaatse eten

Drive In of drive thru

Hier kan iemand met een auto binnen of doorheen rijden om bediend te worden.

  • Zorg voor een duidelijke bewegwijzering naar de plaats waar je kan binnenrijden.
  • Voorzie een duidelijk overzicht of een menukaart van de te bestellen producten en gerechten.
  • Zorg voor een eenvoudig betaalsysteem.
  • Voorzie een geluidversterkend systeem.

Bestellen en afhalen (of levering aan huis)

  • Maak bestellen mogelijk op verschillende manieren.
  • Voor dove klanten is het belangrijk dat er een alternatief is naast het bestellen via telefoon. Dit kan via mail of via de webshop of website.
  • Via webshop/website
    • Zorg voor een duidelijke website met webshop om online een bestelling te doen.
    • Geef de mogelijkheid om ingrediënten toe te voegen en te verwijderen aan een gerecht naar keuze voor zover dit haalbaar is. Denk aan een broodje met groenten waar je de tomaat kan weglaten.
  • Zorg voor duidelijke afhaalpunten om de gereserveerde producten af te halen op een gekozen moment.
  • Zorg dat ook het afhaalpunt toegankelijk is.

Alternatieven om de menukaart te raadplegen

  • Plaats een digitale versie van de menukaart op de website zodat klanten die ook online kunnen bekijken. Eventueel met automatische vergrootfunctie en andere hulpmiddelen om deze leesbaar te maken.
    • Zo kunnen blinde of slechtziende klanten thuis alvast een kijkje nemen met hun leesapparatuur.
    • Mensen die aan een dieet gebonden zijn, kunnen op voorhand uitmaken welk menu voor hen geschikt is.
  • Zorg dat er in het restaurant een QR-code beschikbaar is om vlot naar de online menukaart te gaan.
    • Op restaurant zelf kunnen slechtziende mensen je online menu naar wens aanpassen op hun eigen tablet of smartphone.
    • Blinden of slechtzienden kunnen hun smartphone het menu laten voorlezen.
  • Zorg voor enkele menukaarten in grootletterschrift.
  • Voorzie een vergrootglas.

Mogelijkheden bij voedingsvoorkeuren of allergieën

  • Er zijn altijd mensen met speciale voedingswensen, bijvoorbeeld omwille van voedselovergevoeligheid, een allergie voor een bepaald ingrediënt of een overtuiging.
    • Zij hebben nood aan correcte voedingsinformatie.
    • Spreek op voorhand af met welke wensen jullie keuken rekening kan houden.
    • Geef op de website of menukaart aan welke mogelijkheden er zijn in verband met voedselallergieën, dieetmaaltijden, lactose-intolerantie …
    • Voorzie labels bij een buffet of zelfbediening of maak een lijst van de ingrediënten of allergenen per gerecht.
  • Het is wettelijk verplicht om informatie over allergenen bekend te maken. Bekijk welke informatie over koolhydraten, toegevoegde smaak- en kleurstoffen je op de kaart zet.

Ergonomisch tafelen

  • Ga voor comfort. Er zijn al heel wat mooie serviezen of bestek op de markt die rekening houden met ergonomie en een aangenaam gebruik.
  • Kies voor licht servies. Zware kopjes en glazen zijn niet handig voor mensen met gewrichtsaandoeningen of reuma.
  • Houd een voorraad drinkrietjes achter de hand. Dit is vaak een eenvoudige, maar efficiënte oplossing.
  • Ga voor contrasten. Voor slechtziende mensen zijn witte borden op een wit tafelkleed niet handig.

Zelfbediening

  • Wagentjes om dienbladen op te zetten, zijn handig in restaurants met zelfbediening.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Verbruiksruimte binnen, buiten en terras

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.

Verder lezen

Prijsaanduidingen

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...

Verder lezen

Print: reclamefolders en flyers

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Je wil dat je geschreven boodschap zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. En met toegankelijke communicatie kan dat. Want ook slechtzienden kunnen drukwerk lezen dat duidelijk en met voldoende contrast is geprint. Gebruik ook een groot, schreefloos lettertype met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Denk eraan dat glanzend papier weerkaatst en de leesbaarheid vermindert. Vermeld op flyers en posters een QR-code met een rechtstreekse verbinding naar je (toegankelijke) website.

Verder lezen

Informatie en informatieborden

Circuleren rond en in het gebouw , Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.

Verder lezen