Alle tips
Selecteer de tips die je nodig hebt en voeg ze toe aan je winkelmandje. Nadat je alle tips op jouw maat verzameld hebt, kan je een handig overzicht ervan in pdf downloaden!
Services voor assistentiehonden
Assistentiehonden zijn welkom op elke publieke plaats om hun functie als helper te vervullen. Dus ook in restaurants, cafés en handelszaken. Zo kunnen mensen met een beperking of ziekte overal naartoe op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen.
Voorwaarden zijn wel dat de hond zijn cape draagt en dat zijn baasje in het bezit is van zijn toegankelijkheidspasje. Beide worden voorzien door de vereniging die de hond heeft opgeleid.
Services voor kinderen
Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.
Slagbomen, ticket- en betaalautomaten
Toestellen en automaten zijn bereikbaar en bruikbaar voor iedere iedereen, ook vanuit zittende positie. Wanneer (technologische) systemen of terminals aanwezig zijn, is minstens één ervan uitgerust voor het gebruik door personen met een beperking. De vormgeving en (technologische) afwerking garanderen een evenwaardig gebruik.
Toegangspad en looproutes buiten
Toegangspaden of looproutes buiten hebben een logische structuur, zijn eenvoudig in gebruik en zijn door iedereen bruikbaar. Er zijn geen alternatieve routes nodig.
Door hun vormgeving en afwerking zijn ze drempel- en obstakelvrij en kan elke klant ze zelfstandig gebruiken. Naar maatvoering toe zijn ze vergelijkbaar met elke andere route of gang in het gebouw. Omwille van de specifieke buitensituatie vragen ze wel een aantal andere aandachtspunten.
Toiletpas: openstellen van toiletten
In je handelszaak ben je niet verplicht om een toilet te voorzien voor je klanten. Winkeliers beslissen zelf of bezoekers al dan niet gebruik kunnen maken van het toilet. Het is dus vooral een commerciële beslissing. In een horecazaak is het wel vanzelfsprekend dat je (minstens) één toilet voorziet voor je klanten.
Een aantal mensen kunnen alleen gaan shoppen als ze de garantie hebben dat er een toilet is.
Trap
Veiligheid & evacuatie
Naast de toegankelijkheid is ook de ‘uit’gankelijkheid in noodsituaties van belang.
Ga altijd in overleg met de brandweer over de beste oplossing voor de evacuatie.
Verbruiksruimte binnen, buiten en terras
Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.
Verlichting
Daglicht in combinatie met kunstmatige verlichting draagt bij tot het visueel comfort, de goede zicht- en leesbaarheid van ruimtes en het algemeen welbevinden van mensen zoals hun stemming en alertheid. Het vergemakkelijkt de verplaatsingen van personen met een sensorische beperking, maakt het gebruik van gebarentaal en liplezen eenvoudiger voor personen met een auditieve beperking en kan ook bijdragen tot een gevoel van veiligheid. Denk maar aan buitenpaden, parkeervoorzieningen …
Visueel stappenplan
Mensen met een autismespectrumstoornis hebben nood aan structuur en voorspelbaarheid. Bij een uitstap naar een winkel of restaurant valt dit volledig weg. Alles is nieuw, sociale regels zijn niet duidelijk, er zijn heel wat prikkels ... Dat bezorgt stress. Voor en tijdens de activiteit. Een visueel stappenplan biedt hier een oplossing. Het is een op maat gemaakt hulpmiddel dat stap per stap weergeeft hoe je je bezoek kan plannen en wat er ter plekke te doen is, welke faciliteiten er zijn en waar je terecht kan voor hulp of assistentie. Met behulp van zo’n visueel stappenplan verloopt zowel de voorbereiding als het effectieve bezoek vlotter.