Alle tips
Selecteer de tips die je nodig hebt en voeg ze toe aan je winkelmandje. Nadat je alle tips op jouw maat verzameld hebt, kan je een handig overzicht ervan in pdf downloaden!
Comfortparkeerplaatsen
Een comfortparkeerplaats is een parkeerplaats die breder is dan een standaard parkeerplaats.
Ze heeft in de praktijk een minder bindend karakter dan een voorbehouden parkeerplaats. Comfortparkeerplaatsen zijn niet expliciet voorbehouden voor een bepaalde doelgroep. Iedereen (ouderen, ouders met kinderen …) die om welke reden dan ook, meer ruimte nodig heeft om in en uit het voertuig te stappen, kan ze gebruiken. Soms worden ze ook ‘familieparkeerplaats’ of ‘parkeerplaats ouder en kind’ genoemd.
Contrasten en contrastmarkering
Kleuren en materialen hebben op verschillende manieren een ruimtelijke invloed. Door hier bewust mee om te gaan en het principe van ‘contrastwerking’ toe te passen, kan je eenvoudig, maar toch sterk bijdragen tot een intuïtieve leesbaarheid en bruikbaarheid van gebouwen.
Deuren
Deuren en doorgangen binnen zijn voor iedere klant gemakkelijk vindbaar (visueel en tactiel), bereikbaar en bruikbaar.
Diepvriezen en koeling
Er zijn meerdere types mogelijk bij diepvriezen en koeling. Belangrijk bij zowel diepvrieskisten als bij verticale diepvrieskasten of koeltogen is de bereikbaarheid. Enerzijds om tot aan de koel- of vrieskasten te geraken en anderzijds om een product te nemen.
Etalages en productuitstalling
Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel dat van buitenaf zichtbaar is en bedoeld voor de voorbijganger buiten de winkel. Met je etalage wil je als handelaar de aandacht trekken, interesse wekken en aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk dat iedereen een goed zicht heeft op de etalage.
Fietsvoorzieningen
De fietsenstalling is goed vindbaar, op korte afstand van de toegang(en) en voor iedere klant vlot bruikbaar op alle momenten van de dag. De fietsenstalling biedt ook mogelijkheden voor het stallen van alternatieve rijwielen zoals driewielers, bakfietsen …
Gewone toiletten
Gewone toiletten moeten ergonomisch zijn.
Gids- en geleidelijnen
Blinden en slechtzienden leren vaak een route aan tot aan een handelszaak of restaurant. Ze oriënteren zich met behulp van lijnvormige elementen in de omgeving. Dat kunnen natuurlijke elementen (natuurlijke gidslijnen) of extra toegevoegde elementen (kunstmatige geleidelijnen) zijn.
Hellend vlak
Informatie en informatieborden
Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.