Ga verder naar de inhoud

Visueel stappenplan

Mensen met een autismespectrumstoornis hebben nood aan structuur en voorspelbaarheid. Bij een uitstap naar een winkel of restaurant valt dit volledig weg. Alles is nieuw, sociale regels zijn niet duidelijk, er zijn heel wat prikkels ... Dat bezorgt stress. Voor en tijdens de activiteit. Een visueel stappenplan biedt hier een oplossing. Het is een op maat gemaakt hulpmiddel dat stap per stap weergeeft hoe je je bezoek kan plannen en wat er ter plekke te doen is, welke faciliteiten er zijn en waar je terecht kan voor hulp of assistentie. Met behulp van zo’n visueel stappenplan verloopt zowel de voorbereiding als het effectieve bezoek vlotter.

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Aanbevelingen

Een visueel stappenplan is een stappenplan dat weergeeft wat je allemaal tegenkomt, kan doen, … en ondersteund wordt met pictogrammen, afbeeldingen of foto's.

  • Stel zelf een visueel stappenplan samen of laat dit maken door experten.
  • Werk een duidelijke structuur uit.
  • Schrijf stap per stap uit.
  • Geef aan waar er prikkels kunnen voorkomen; visuele prikkels, verschillende of luidere geluiden, bepaalde geuren …
  • Gebruik klare taal: let op woordgebruik, zinsbouw en stijlgebruik:
  • Schrijf steeds in de ik-vorm, vanuit het perspectief van de bezoeker
  • Visualisaties ondersteunen de tekst: gebruik foto’s van je locatie of werk met duidelijke pictogrammen.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Services horeca

Diensten en aanbod Voor Horecazaak

Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.

Verder lezen

Informatie en informatieborden

Circuleren rond en in het gebouw , Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.

Verder lezen

Klantvriendelijk onthaal

Beleid Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.

Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een mentale beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?

Verder lezen

Website en webshop

Online Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Stel bij je website het gebruiksgemak voorop. Het is cruciaal dat je website en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor wie daarvoor hulpmiddelen moet inschakelen. Surfers met leesproblemen of een visuele beperking maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware die de tekst op het scherm voorleest. Een brailleleesregel zet de tekst op het scherm dan weer om in braille voor blinde gebruikers.

Toegankelijkheid is ook (in de toekomst) wettelijk verplicht. Aan wat je website moet voldoen, lees je in de WCAG 2.1-richtlijnen.

Verder lezen