Ga verder naar de inhoud

Services voor assistentiehonden

Assistentiehonden zijn welkom op elke publieke plaats om hun functie als helper te vervullen. Dus ook in restaurants, cafés en handelszaken. Zo kunnen mensen met een beperking of ziekte overal naartoe op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen.

Voorwaarden zijn wel dat de hond zijn cape draagt en dat zijn baasje in het bezit is van zijn toegankelijkheidspasje. Beide worden voorzien door de vereniging die de hond heeft opgeleid.

man zit op bankje met assistentiehond
Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Blindengeleidehonden zijn het meest bekend. Maar er zijn ook hoorhonden voor mensen met een auditieve beperking, hulphonden voor mensen met een motorische beperking en meldhonden voor personen met epilepsie, diabetes of alzheimer ...

  • Laat via je website of via een sticker op de deur weten dat assistentiehonden welkom zijn in je zaak. Hoewel dit eigenlijk wettelijk verplicht is, kan het geen kwaad om dit expliciet te vermelden.
  • Het is handig om te weten of er een plasplaatsje voor de hond in de buurt is. Vertel aan de assistentiehondgebruiker waar dat ligt. Een kiezelstrook, grasperk of struik is voldoende.
  • Voorzie water voor de assistentiehonden en breng hun baasje daarvan op de hoogte.
  • Informeer het personeel hoe om te gaan met een assistentiehond. Deze hond is aan het werk en mag dus niet afgeleid worden door aanrakingen of snoepjes.
  • Als er een tafel wordt toegewezen, let er dan op dat de hond onder de tafel of ernaast kan liggen, op een plaats waar hij niemand hindert.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Services horeca

Diensten en aanbod Voor Horecazaak

Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.

Verder lezen

Services voor kinderen

Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.

Verder lezen

Andere winkelconcepten

Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Winkelen is voor iedereen anders. Sommige mensen hebben graag een rustig moment om te winkelen, andere shoppen liever online. Belangrijk is om verschillende winkelconcepten aan te bieden. Zo kan ieder zijn voorkeur bepalen.

Verder lezen

Klantvriendelijk onthaal

Beleid Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.

Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een mentale beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?

Verder lezen