Services voor assistentiehonden
Assistentiehonden zijn welkom op elke publieke plaats om hun functie als helper te vervullen. Dus ook in restaurants, cafés en handelszaken. Zo kunnen mensen met een beperking of ziekte overal naartoe op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen.
Voorwaarden zijn wel dat de hond zijn cape draagt en dat zijn baasje in het bezit is van zijn toegankelijkheidspasje. Beide worden voorzien door de vereniging die de hond heeft opgeleid.
Blindengeleidehonden zijn het meest bekend. Maar er zijn ook hoorhonden voor mensen met een auditieve beperking, hulphonden voor mensen met een motorische beperking en meldhonden voor personen met epilepsie, diabetes of alzheimer ...
- Laat via je website of via een sticker op de deur weten dat assistentiehonden welkom zijn in je zaak. Hoewel dit eigenlijk wettelijk verplicht is, kan het geen kwaad om dit expliciet te vermelden.
- Het is handig om te weten of er een plasplaatsje voor de hond in de buurt is. Vertel aan de assistentiehondgebruiker waar dat ligt. Een kiezelstrook, grasperk of struik is voldoende.
- Voorzie water voor de assistentiehonden en breng hun baasje daarvan op de hoogte.
- Informeer het personeel hoe om te gaan met een assistentiehond. Deze hond is aan het werk en mag dus niet afgeleid worden door aanrakingen of snoepjes.
- Als er een tafel wordt toegewezen, let er dan op dat de hond onder de tafel of ernaast kan liggen, op een plaats waar hij niemand hindert.
Regelgeving
Antidiscriminatiewet
De wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie. Het weigeren van de toegang aan een assistentiehond komt neer op een vorm van indirecte discriminatie van personen met een beperking.
Assistentiehondendecreet
Het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 20 maart 2009 houdende de toegankelijkheid van publieke plaatsen voor personen met een assistentiehond (gewijzigd bij decreet van 28 juni 2013) verleent mensen die gebruik maken van een assistentiehond toegangsrecht tot publieke plaatsen zoals cafés, restaurants, winkels, hotels, gemeentelijke diensten en voorzieningen, openbaar vervoer ...
De ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 18 december 2008 betreffende de toegang van assistentiehonden tot voor het publiek toegankelijke plaatsen.
Het decreet van het Waalse Gewest van 23 november 2006 betreffende de toegankelijkheid van de voor het publiek bestemde inrichtingen en installaties voor gehandicapte personen met een geleidehond.
Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips
Services horeca
Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.
Services voor kinderen
Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.
Andere winkelconcepten
Winkelen is voor iedereen anders. Sommige mensen hebben graag een rustig moment om te winkelen, andere shoppen liever online. Belangrijk is om verschillende winkelconcepten aan te bieden. Zo kan ieder zijn voorkeur bepalen.
Klantvriendelijk onthaal
Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.
Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een mentale beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?