Ga verder naar de inhoud

Toiletpas: openstellen van toiletten

In je handelszaak ben je niet verplicht om een toilet te voorzien voor je klanten. Winkeliers beslissen zelf of bezoekers al dan niet gebruik kunnen maken van het toilet. Het is dus vooral een commerciële beslissing. In een horecazaak is het wel vanzelfsprekend dat je (minstens) één toilet voorziet voor je klanten.

Een aantal mensen kunnen alleen gaan shoppen als ze de garantie hebben dat er een toilet is.

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Toegang tot toiletten voor toiletpashouders

Comeos roept al sinds 1999 op om klanten met gezondheidsproblemen en een toiletpas zoveel mogelijk gratis toegang tot het toilet te geven.

De toiletpas geeft kankerpatiënten, stomadragers en mensen met andere aandoeningen, die als gevolg van hun diagnose ernstige darm- en/of blaasproblemen ondervinden, discreet toegang tot de toiletten van horecazaken en winkels. Zo’n toiletpas geeft hen een gevoel van veiligheid. Deze pas laat hen toe om actief deel te nemen aan de samenleving.

Aanbevelingen

  • Geef toiletpashouders zoveel mogelijk toegang tot de sanitaire installaties.
  • Informeer het hele winkelpersoneel over de betekenis van de toiletpas, jullie dienstverlening om het toilet open te stellen en of hier een vergoeding tegenover staat voor niet-betalende klanten (vb. passanten).

Hoe ziet een toiletpas eruit?

Er zijn drie verenigingen die een toiletpas verdelen.

Wanneer een persoon zijn/haar Europese handicapkaart (EDC of European Disability Card) toont met de vraag of hij/zij gebruik kan maken van het toilet, geef hem/haar dan ook toegang tot de toiletten.

Regelgeving

Er is over dit thema geen regelgeving.

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Verbruiksruimte binnen, buiten en terras

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.

Verder lezen

Paskamers

Inrichting Voor Kledingwinkel

Paskamers zijn voldoende ruim zodat een rolstoel binnen kan en een klant eenvoudig kan bewegen. Zorg voor een spiegel met voldoende hoogte (liefst tot op de grond) in de paskamer en voorzie kledinghaakjes op verschillende hoogten. Personen die slecht ter been zijn, hebben nood aan wat houvast. Daarom is een steunbeugel een meerwaarde.

Verder lezen

Etalages en productuitstalling

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel dat van buitenaf zichtbaar is en bedoeld voor de voorbijganger buiten de winkel. Met je etalage wil je als handelaar de aandacht trekken, interesse wekken en aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk dat iedereen een goed zicht heeft op de etalage.

Verder lezen

(Zit)meubilair

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

In grote winkels of op plaatsen waar de klant moet wachten op zijn beurt of waar je wat langere tijd spendeert, kan je best een zone voorzien om even te zitten. Zones of ruimten bedoeld om te wachten, vormen door hun locatie, vormgeving en maatvoering geen obstakel. Vooral personen die slecht ter been zijn, hebben hier nood aan. Ook rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen kunnen dan buiten de looproute plaatsnemen.

Verder lezen