Ga verder naar de inhoud

Informatie en informatieborden

Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.

informatieborden die de weg aanduiden naar verschillende functies in een winkelcentrum
Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Het gaat om het geheel van informatie zoals pictogrammen, infoborden, een naambord boven toegang tot het gebouw, een tactiele aanduiding op een liftknop, een auditief signaal als de liftdeur opent …

Ze geven uitleg of een samenvatting van wat er in een winkel, restaurant of in een bepaalde ruimte te vinden is. Ze ondersteunen de wayfinding en het gebruiksgemak van de handelszaak. Bekijk ook de tips over circuleren rond en in het gebouw.

Alle informatie is optimaal op verschillende manieren aangeboden aan alle klanten of bezoekers.

Voorbeelden van combinaties zijn onder andere het gebruik van symbolen in combinatie met tekst, een omroepsysteem (bijvoorbeeld nummerafroep) ondersteund door een scherm …

Principes

  • Zorg dat informatie(borden) snel herkenbaar zijn:
    • Vermijd dat de signalisatie verloren gaan in een veelheid van informatie zoals drukke wanden, reclame, promoties …
    • Kies een consequent en uniform systeem van borden, kleurgebruik voor dezelfde ruimten, lettertype, woordgebruik (kies toilet of wc), locatie van plaatsing, taal (Nederlands/Frans altijd in dezelfde volgorde) ...
    • Maak combinaties van bijvoorbeeld tekst en pictogrammen, een kleur ... om de bestemming intuïtiever te vinden. Dit is cruciaal om ook kinderen, anderstaligen en analfabeten de weg te laten vinden.
  • Gebruik eenvoudige en directe taal.
  • Maak correcte zinnen.
  • Voorkom technische taal, vakjargon en afkortingen.
  • Voorkom abstracte begrippen.
  • Structureer logisch en duidelijk.
  • Auditieve (gesproken) informatie is voor iedereen een meerwaarde. Denk maar aan het omroepen van informatie in een winkel, het afroepen van een volgnummer … De kwaliteit van auditieve informatie is altijd helder (geen echo, ruis of nagalm). Vermijd te luide of overbodige info. Dit kan ook storend zijn voor sommige mensen. Lees de tips over andere winkelconcepten.

Plaatsing

  • Breng aan de buitenzijde van de toegang een informatiebord aan met de gegevens van de winkel, bijvoorbeeld de openingsuren ….
  • Plaats bij grote winkels een plattegrond die de structuur van het gebouw overzichtelijk weergeeft.
  • Zorg dat informatieborden zichtbaar zijn vanaf de looproute en binnen het gezichtsveld opgesteld zijn.
    • Er is een vlakke opstelruimte voor het bord van 150 cm diameter zodat je rustig het bord kan lezen of bekijken. Let ook op de plaatsingshoogte en eventuele obstakels. Er mag bijvoorbeeld geen overhangend groen zijn.
    • Hoogte van de aangeboden teksten: tussen 75 cm en 175 cm. Het midden van de tekst bevindt zich bij voorkeur op 125 cm hoogte. Koppen, logo’s, decoratieve afbeeldingen ... mogen lager of hoger staan.

Vormgeving

Lettergrootte tekst:

  • Informatieborden: minimum 5 cm.
  • Lokaalaanduiding: afhankelijk van de leesafstand. De hoogte is ongeveer 20- 30 mm per meter leesafstand, maar nooit kleiner dan 15 mm.
  • Doorlopende tekst en infografics:
    • Regelafstand minimaal 1/30 van de regellengte
    • Teksten niet uitvullen met spaties

Lettertype en pictogrammen:

Kleuren en contrast:

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Contrasten en contrastmarkering

Contrasten, verlichting en akoestiek Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Kleuren en materialen hebben op verschillende manieren een ruimtelijke invloed. Door hier bewust mee om te gaan en het principe van ‘contrastwerking’ toe te passen, kan je eenvoudig, maar toch sterk bijdragen tot een intuïtieve leesbaarheid en bruikbaarheid van gebouwen.

Verder lezen

Prijsaanduidingen

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...

Verder lezen

Print: reclamefolders en flyers

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Je wil dat je geschreven boodschap zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. En met toegankelijke communicatie kan dat. Want ook slechtzienden kunnen drukwerk lezen dat duidelijk en met voldoende contrast is geprint. Gebruik ook een groot, schreefloos lettertype met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Denk eraan dat glanzend papier weerkaatst en de leesbaarheid vermindert. Vermeld op flyers en posters een QR-code met een rechtstreekse verbinding naar je (toegankelijke) website.

Verder lezen

Services horeca

Diensten en aanbod Voor Horecazaak

Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.

Verder lezen