Ga verder naar de inhoud

Alle tips

Selecteer de tips die je nodig hebt en voeg ze toe aan je winkelmandje. Nadat je alle tips op jouw maat verzameld hebt, kan je een handig overzicht ervan in pdf downloaden!

Vul een zoekterm in

Filteren op:

Soorten handelszaak

Thema's

Een totaal van 42 tips gevonden. 42 tips worden getoond op pagina 4 van de 5.

Services voor kinderen

Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.

Verder lezen

Slagbomen, ticket- en betaalautomaten

Bereikbaarheid en parkeren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Toestellen en automaten zijn bereikbaar en bruikbaar voor iedere iedereen, ook vanuit zittende positie. Wanneer (technologische) systemen of terminals aanwezig zijn, is minstens één ervan uitgerust voor het gebruik door personen met een beperking. De vormgeving en (technologische) afwerking garanderen een evenwaardig gebruik.

Verder lezen

Toegangspad en looproutes buiten

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Toegangspaden of looproutes buiten hebben een logische structuur, zijn eenvoudig in gebruik en zijn door iedereen bruikbaar. Er zijn geen alternatieve routes nodig.

Door hun vormgeving en afwerking zijn ze drempel- en obstakelvrij en kan elke klant ze zelfstandig gebruiken. Naar maatvoering toe zijn ze vergelijkbaar met elke andere route of gang in het gebouw. Omwille van de specifieke buitensituatie vragen ze wel een aantal andere aandachtspunten.

Verder lezen

Toiletpas: openstellen van toiletten

Toiletten Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

In je handelszaak ben je niet verplicht om een toilet te voorzien voor je klanten. Winkeliers beslissen zelf of bezoekers al dan niet gebruik kunnen maken van het toilet. Het is dus vooral een commerciële beslissing. In een horecazaak is het wel vanzelfsprekend dat je (minstens) één toilet voorziet voor je klanten.

Een aantal mensen kunnen alleen gaan shoppen als ze de garantie hebben dat er een toilet is.

Verder lezen

Trap

Niveauverschillen Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food
Trappen en treden zijn veilig en comfortabel beloopbaar. Ze zijn zo uitgerust om bezoekers die minder vlot stappen of loopmoeilijkheden…
Verder lezen

Veiligheid & evacuatie

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Naast de toegankelijkheid is ook de ‘uit’gankelijkheid in noodsituaties van belang.

Ga altijd in overleg met de brandweer over de beste oplossing voor de evacuatie.

Verder lezen

Verbruiksruimte binnen, buiten en terras

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.

Verder lezen

Verlichting

Contrasten, verlichting en akoestiek Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Daglicht in combinatie met kunstmatige verlichting draagt bij tot het visueel comfort, de goede zicht- en leesbaarheid van ruimtes en het algemeen welbevinden van mensen zoals hun stemming en alertheid. Het vergemakkelijkt de verplaatsingen van personen met een sensorische beperking, maakt het gebruik van gebarentaal en liplezen eenvoudiger voor personen met een auditieve beperking en kan ook bijdragen tot een gevoel van veiligheid. Denk maar aan buitenpaden, parkeervoorzieningen …

Verder lezen

Visueel stappenplan

Communicatie en informatie , Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Mensen met een autismespectrumstoornis hebben nood aan structuur en voorspelbaarheid. Bij een uitstap naar een winkel of restaurant valt dit volledig weg. Alles is nieuw, sociale regels zijn niet duidelijk, er zijn heel wat prikkels ... Dat bezorgt stress. Voor en tijdens de activiteit. Een visueel stappenplan biedt hier een oplossing. Het is een op maat gemaakt hulpmiddel dat stap per stap weergeeft hoe je je bezoek kan plannen en wat er ter plekke te doen is, welke faciliteiten er zijn en waar je terecht kan voor hulp of assistentie. Met behulp van zo’n visueel stappenplan verloopt zowel de voorbereiding als het effectieve bezoek vlotter.

Verder lezen

Website en webshop

Online Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Stel bij je website het gebruiksgemak voorop. Het is cruciaal dat je website en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor wie daarvoor hulpmiddelen moet inschakelen. Surfers met leesproblemen of een visuele beperking maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware die de tekst op het scherm voorleest. Een brailleleesregel zet de tekst op het scherm dan weer om in braille voor blinde gebruikers.

Toegankelijkheid is ook (in de toekomst) wettelijk verplicht. Aan wat je website moet voldoen, lees je in de WCAG 2.1-richtlijnen.

Verder lezen