Website en webshop
Stel bij je website het gebruiksgemak voorop. Het is cruciaal dat je website en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor wie daarvoor hulpmiddelen moet inschakelen. Surfers met leesproblemen of een visuele beperking maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware die de tekst op het scherm voorleest. Een brailleleesregel zet de tekst op het scherm dan weer om in braille voor blinde gebruikers.
Toegankelijkheid is ook (in de toekomst) wettelijk verplicht. Aan wat je website moet voldoen, lees je in de WCAG 2.1-richtlijnen.
Ontwerpaanbevelingen
Een toegankelijke website
Zorg ervoor dat mensen met een visuele beperking de teksten kunnen lezen via voorleessoftware.
Zorg dat foto’s voorzien zijn van een alt-tekst die de beelden beschrijft voor blinden of slechtzienden.
Zorg dat je ook vlot kan navigeren via het toetsenbord. Iemand met een verminderde handfunctie surft door het web met zijn toetsenbord.
Ondertitel filmpjes met geluid of gesproken tekst op je website. Zo zijn ze ook toegankelijk voor doven en slechthorenden.
Overweeg om filmpjes met audiobeschrijving op je website te plaatsen voor blinde personen.
Overweeg ook filmpjes in gebarentaal op je website. Dat is voor doven en slechthorenden de gemakkelijkste manier om info op te nemen.
Bouw een toegankelijke website met de checklist van Anysurfer.
Lees meer op de website van anysurfer en op de pagina van de Vlaamse overheid.
Controleer zelf hoe toegankelijk je website is via de WAVE Web Accessibility Evaluation Tool (webaim.org). Dat is een gratis onlinedienst van WebAIM, Center for Persons with Disabilities van Utah State University.
Geef een betekenisvolle alt-tekst aan afbeeldingen.
Een alt-tekst beschrijft kort wat er op de afbeelding te zien is. Zo kunnen personen die een screenreader gebruiken de afbeelding ook lezen.
Enkele regels:
- Een alt-tekst is alleen nodig als de afbeelding informatie geeft die de niet-ziende lezer zou missen zonder alt-tekst. Een decoratieve afbeelding zoals lijnen, sfeerbeelden die geen extra info toevoegen ... moet je niet beschrijven.
- Als een alt-tekst niet nodig is, laat hem dus helemaal leeg. Vul dus geen “” in in het vakje van alt-tekst, en ook geen spatie.
- Het is niet nodig om aan je beschrijving ‘afbeelding van’ of ‘foto van’ toe te voegen. Een screenreader laat de gebruiker weten dat het om een afbeelding gaat. Het is vervelend als je dat herhaalt in de beschrijving.
- Hou het kort maar duidelijk. Maak je alt-tekst niet langer dan 80 tekens.
- Als een lange beschrijving echt nodig is, dan doe je dat in de begeleidende tekst, niet in de alt-tekst. De vuistregel: een surfer met een screenreader mag geen informatie missen die een ziende surfer wel meekrijgt. Voor meer complexe afbeeldingen zoals schema’s of infografieken met informatie die belangrijk is voor alle lezers werk je naast een korte alt-tekst met een alternatief, bijvoorbeeld een Word-document dat dezelfde informatie bevat maar dan als tekst.
- Zie ook: Welk tekstalternatief voor afbeeldingen - Tekstalternatieven - AnySurfer
Voorbeeld
Niet: ‘Foto van keuken’ of ‘Keuken’
Wel: ‘Toegankelijke keuken in UD Woonlabo’ (of een andere beschrijving die bij de context past).
Denk ook aan toegankelijkheid bij de ontwikkeling van:
- Webformulieren
- Toegankelijke digitale documenten
- Toegankelijke digitale videovergaderingen en webinars
- Sociale media: richtlijnen hashtags, alt-teksten sociale media, beschrijvingen afbeeldingen, filmpjes op sociale media of op website: minstens ondertitels, voice-over, tolk Vlaamse Gebarentaal.
Regelgeving
In de WCAG normen vind je meer info over de Europese richtlijn rond de toegankelijkheid van overheidswebsites.
Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips
Toiletpas: openstellen van toiletten
In je handelszaak ben je niet verplicht om een toilet te voorzien voor je klanten. Winkeliers beslissen zelf of bezoekers al dan niet gebruik kunnen maken van het toilet. Het is dus vooral een commerciële beslissing. In een horecazaak is het wel vanzelfsprekend dat je (minstens) één toilet voorziet voor je klanten.
Een aantal mensen kunnen alleen gaan shoppen als ze de garantie hebben dat er een toilet is.
Verbruiksruimte binnen, buiten en terras
Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.
Paskamers
Paskamers zijn voldoende ruim zodat een rolstoel binnen kan en een klant eenvoudig kan bewegen. Zorg voor een spiegel met voldoende hoogte (liefst tot op de grond) in de paskamer en voorzie kledinghaakjes op verschillende hoogten. Personen die slecht ter been zijn, hebben nood aan wat houvast. Daarom is een steunbeugel een meerwaarde.
Etalages en productuitstalling
Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel dat van buitenaf zichtbaar is en bedoeld voor de voorbijganger buiten de winkel. Met je etalage wil je als handelaar de aandacht trekken, interesse wekken en aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk dat iedereen een goed zicht heeft op de etalage.