Ga verder naar de inhoud

Print: reclamefolders en flyers

Je wil dat je geschreven boodschap zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. En met toegankelijke communicatie kan dat. Want ook slechtzienden kunnen drukwerk lezen dat duidelijk en met voldoende contrast is geprint. Gebruik ook een groot, schreefloos lettertype met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Denk eraan dat glanzend papier weerkaatst en de leesbaarheid vermindert. Vermeld op flyers en posters een QR-code met een rechtstreekse verbinding naar je (toegankelijke) website.

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Ontwerpaanbevelingen

Lettertype en tekstopmaak 

  • Gebruik een schreefloos lettertype (sans serif). Dat is een lettertype zonder dwarsstreepjes aan de uiteinden van de vormen van de letter. Arial, Calibri, Helvetica en Verdana zijn voorbeelden van schreefloze lettertypes. 
  • Gebruik geen schuingedrukt of onderstreept lettertype. Dat leest niet zo makkelijk. 
  • Lijn je tekstregels links uit. 
  • Gebruik geen overbodige hoofdletters. Wel als beginletter van een zin, in korte titels of bij eigennamen, maar niet in uitgeschreven tekst. Zinnen die volledig in hoofdletters staan, zijn moeilijk leesbaar. 
  • Schrijf elke datum voluit. 
  • Maak telefoonnummers makkelijker om lezen door ze op te splitsen. Dat doe je met spaties tussen de cijferblokjes. Een voorbeeld: 02 788 05 00. 
    Gebruik dus geen verbindingsstreepjes, punten of schuine strepen in het nummer. Bij digitale info zijn ontbrekende spaties of punten in een telefoonnummer erg vervelend als je werkt met een screenreader: 
    • Gescheiden door punten worden ze soms als een datum voorgelezen. 
    • Zonder spaties klinken ze niet duidelijk als een screenreader ze voorleest. Ook zonder screenreader zijn ze moeilijk leesbaar. 
    • Niet alle screenreaders lezen haakjes en het plusteken voor. Daarom vermelden we het landnummer altijd als 0032, gevolgd door het telefoonnummer zonder 0. Een voorbeeld: 0032 11 26 50 30. 
  • Schrijf getallen in cijfers, niet voluit. Een voorbeeld: 304 euro. 
  • Gebruik geen Romeinse cijfers, zoals MMXIX. 
  • Gebruik zoveel mogelijk standaardsymbolen en -pictogrammen. Is dat niet mogelijk? Gebruik dan zo eenvoudig mogelijke tekens. 
  • Geef je tekst een logische en duidelijke opbouw. Maak het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken zichtbaar. 
Pictogram rolstoel
De Warmste Entree

Afbeeldingen en pictogrammen 

  • Gebruik afbeeldingen om je informatie te verduidelijken. Of pictogrammen. Dat zijn symbolen of kleine afbeeldingen in de plaats van tekst. Gebruik zo veel mogelijk gestandaardiseerde symbolen of internationaal goedgekeurde pictogrammen. Die zijn niet aan een taal gebonden, waardoor ook anderstalige klanten hier baat bij hebben.
    • Gebruik pictogrammen volgens ISO 7001
    • Frame = 0,09 x leesafstand
  • Gebruik alleen afbeeldingen die in één oogopslag duidelijk zijn.  
  • Geef afbeeldingen een duidelijk bijschrift. Zet dat voor de leesbaarheid onder de afbeelding. Zet je het bijschrift toch op de afbeelding? Zorg dan dat er genoeg contrast is. 

QR code

Vermeld op flyers en posters een QR-code met een rechtstreekse verbinding naar je (toegankelijke) website.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Contrasten en contrastmarkering

Contrasten, verlichting en akoestiek Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Kleuren en materialen hebben op verschillende manieren een ruimtelijke invloed. Door hier bewust mee om te gaan en het principe van ‘contrastwerking’ toe te passen, kan je eenvoudig, maar toch sterk bijdragen tot een intuïtieve leesbaarheid en bruikbaarheid van gebouwen.

Verder lezen

Prijsaanduidingen

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...

Verder lezen

Informatie en informatieborden

Circuleren rond en in het gebouw , Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.

Verder lezen

Website en webshop

Online Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Stel bij je website het gebruiksgemak voorop. Het is cruciaal dat je website en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor wie daarvoor hulpmiddelen moet inschakelen. Surfers met leesproblemen of een visuele beperking maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware die de tekst op het scherm voorleest. Een brailleleesregel zet de tekst op het scherm dan weer om in braille voor blinde gebruikers.

Toegankelijkheid is ook (in de toekomst) wettelijk verplicht. Aan wat je website moet voldoen, lees je in de WCAG 2.1-richtlijnen.

Verder lezen