Diensten en aanbod
Toegankelijkheid gaat over infrastructuur, maar ook over dienstverlening, communicatie en aanbod. Door als handelaar rekening te houden met al deze aspecten, bied je je klanten de kans om zo zelfstandig mogelijk te winkelen of van een restaurantbezoek te genieten.
Mogelijke diensten zijn:
- Contactpunt (voor personen met een beperking):
- Voorzie een contactpunt waar klanten terecht kunnen met hun vragen.
- Geef concrete informatie over hoe en wanneer deze persoon te bereiken is: naam, mailadres, telefoonnummer en bereikbare uren.
- Assistentie personen met een beperking:
- Soms is het toch nodig om iemand te helpen. Er staat bijvoorbeeld een product te hoog en de klant kan er niet bij. Met assistentie kan je mensen met een handicap of chronische ziekte vaak extra (of noodzakelijk) comfort en gebruiksgemak bieden.
- Zorg dat winkelmedewerkers of personeel goed herkenbaar zijn voor klanten die een vraag hebben.
- Ter beschikking stellen van een rolstoel.
- Wifi: gratis voor het gebruik van apps, lezen van een qr-code om het menu te laten voorlezen …
Andere winkelconcepten
- Prikkelarm winkelen
- Private shopping
- Personal shopping
- Bestellen en afhalen (of levering aan huis)
Services voor horeca zoals
- Drive In of Drive Tru
- Bestellen en afhalen (of levering aan huis)
- Alternatieven om de menukaart te raadplegen
- Mogelijkheden bij voedingsvoorkeuren of allergieën
- Ergonomisch tafelen
- Zelfbediening
Tips gerelateerd aan dit onderwerp
Visueel stappenplan
Mensen met een autismespectrumstoornis hebben nood aan structuur en voorspelbaarheid. Bij een uitstap naar een winkel of restaurant valt dit volledig weg. Alles is nieuw, sociale regels zijn niet duidelijk, er zijn heel wat prikkels ... Dat bezorgt stress. Voor en tijdens de activiteit. Een visueel stappenplan biedt hier een oplossing. Het is een op maat gemaakt hulpmiddel dat stap per stap weergeeft hoe je je bezoek kan plannen en wat er ter plekke te doen is, welke faciliteiten er zijn en waar je terecht kan voor hulp of assistentie. Met behulp van zo’n visueel stappenplan verloopt zowel de voorbereiding als het effectieve bezoek vlotter.
Services horeca
Gastvrijheid is een van de belangrijkste elementen in de restaurantsector. Klantenservice is essentieel voor succes. Los van de kwaliteit van het aanbod, bepaalt de service of klanten terugkomen of niet. Niet alle klanten willen of kunnen ter plaatse eten en de gedrukte menukaart bekijken. Zorg daarom voor een mix aan mogelijkheden om te eten en de menukaart te bekijken.
Services voor assistentiehonden
Assistentiehonden zijn welkom op elke publieke plaats om hun functie als helper te vervullen. Dus ook in restaurants, cafés en handelszaken. Zo kunnen mensen met een beperking of ziekte overal naartoe op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen.
Voorwaarden zijn wel dat de hond zijn cape draagt en dat zijn baasje in het bezit is van zijn toegankelijkheidspasje. Beide worden voorzien door de vereniging die de hond heeft opgeleid.
Services voor kinderen
Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.
Andere winkelconcepten
Winkelen is voor iedereen anders. Sommige mensen hebben graag een rustig moment om te winkelen, andere shoppen liever online. Belangrijk is om verschillende winkelconcepten aan te bieden. Zo kan ieder zijn voorkeur bepalen.