Ga verder naar de inhoud

Paskamers

Paskamers zijn voldoende ruim zodat een rolstoel binnen kan en een klant eenvoudig kan bewegen. Zorg voor een spiegel met voldoende hoogte (liefst tot op de grond) in de paskamer en voorzie kledinghaakjes op verschillende hoogten. Personen die slecht ter been zijn, hebben nood aan wat houvast. Daarom is een steunbeugel een meerwaarde.

Interessant voor:

Onderwerp:

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Ontwerpaanbevelingen

Zorg dat de deur van de paskamer naar buiten opendraait.

  • Een horizontale greep aan de binnenzijde van de deur vergemakkelijkt het openen en het sluiten.
  • Slot met verlengde hendel.

Voorzie een gordijn als afsluiting.

Voorzie een gordijn tussen twee paskamers om één grote paskamer te maken als hier behoefte toe is.

Voorzie een verplaatsbare stoel in de paskamer.

Zorg voor een alternatief voor het shoppen in de winkel. Denk hier bijvoorbeeld aan kleding thuis passen, webshop ... Zie tips Online en tips Andere winkelconcepten

Illustratie met afmetingen paskamer
Warmste Entree

Maatvoering

Minimum één paskamer per groep van paskamers is aangepast: voldoende groot zodat er een draaicirkel van minstens 150 cm mogelijk is, vrij van obstakels.

De deur of gordijnopening van de paskamer heeft een netto doorgangsbreedte van 90 cm. Aan de kant van de deurklink is een vrije opstelruimte van 50 cm aanwezig.

Aan één van de wanden is een leuning voorzien op 90 cm hoogte voor steun bij het omkleden.

Kapstokken en kleerhangers zijn op verschillende hoogten geplaatst

  • Hoog op maximaal 180 cm
  • Laag op maximaal 120 cm

Spiegels zijn zo geplaatst dat de onderrand op maximaal 90 cm en de bovenrand op minimaal 200 cm boven het vloerniveau komen. Zo kunnen zowel mensen met een klein als een groot gestalte ze gebruiken.

Zitbank of zitje:

  • Zithoogte: 48 cm
  • Diepte: minstens 45 cm
  • Steunmogelijkheid: vaste handrail naast zitbank (wand verstevigen) of rug- en armleuningen

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

(Zit)meubilair

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

In grote winkels of op plaatsen waar de klant moet wachten op zijn beurt of waar je wat langere tijd spendeert, kan je best een zone voorzien om even te zitten. Zones of ruimten bedoeld om te wachten, vormen door hun locatie, vormgeving en maatvoering geen obstakel. Vooral personen die slecht ter been zijn, hebben hier nood aan. Ook rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen kunnen dan buiten de looproute plaatsnemen.

Verder lezen

Winkelruimte

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Bij de inrichting van de winkelruimte is het belangrijk om rekening te houden met een aantal circulatieprincipes. Doorgangen tussen rekken zijn voldoende breed, er is voldoende ruimte ter hoogte van een bedieningstoog, diepvries … of paskamers zijn ruim genoeg. Op verschillende plaatsen in de winkelruimte worden ook draaicirkels voorzien zodat klanten met een rolstoel kunnen omkeren en niet verplicht achteruit moeten om iets te nemen wat ze vergeten zijn.
De winkelruimte is overzichtelijk opgebouwd. Zo kan de klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt.

Verder lezen

Aangepaste toiletten

Toiletten Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Aangepaste sanitaire voorzieningen zorgen door hun locatie, bereikbaarheid, vormgeving, inrichting en afwerking dat personen met een beperking of ziekte een evenwaardig alternatief hebben.

Per sanitair blok is zowel één aangepast toilet bij dames als één bij heren aanwezig of is er een aangepast unisex toilet dat dames en heren kunnen bereiken via een neutrale zone. Deze toiletruimte mag door iedereen gebruikt worden en is niet exclusief voor personen met een handicap.

Verder lezen

Deuren

Deuren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Deuren en doorgangen binnen zijn voor iedere klant gemakkelijk vindbaar (visueel en tactiel), bereikbaar en bruikbaar.

Verder lezen