Ga verder naar de inhoud

Online

Met je zaak wil je iedereen helpen, ook digitaal. En dat kan, met overzichtelijke en eenduidige informatie die snel vindbaar is. Geef op je website info over de toegankelijkheid van je winkel of restaurant: locatie, bereikbaarheid, voorzieningen, eventuele knelpunten … Vermeld ook contactgegevens voor vragen rond toegankelijkheid en assistentie.

Ook de website zelf moet toegankelijk zijn. Voor mensen met een beperking is het soms minder evident om vlot info te vinden of lezen online. Terwijl ook zij recht hebben op dezelfde kwalitatieve digitale dienstverlening. Maar optimale toegankelijkheid biedt voor iedereen voordelen. Denk maar aan mensen voor wie de digitale trein te snel raast of die een andere moedertaal hebben. 

Bovendien scoort een toegankelijke website beter op Google en werkt hij vlotter op kleine beeldschermen zoals smartphone en tablet.

Tips gerelateerd aan dit onderwerp

Nuttig? Voeg alle tips op deze pagina toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze

Website en webshop

Online Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Stel bij je website het gebruiksgemak voorop. Het is cruciaal dat je website en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Ook voor wie daarvoor hulpmiddelen moet inschakelen. Surfers met leesproblemen of een visuele beperking maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware die de tekst op het scherm voorleest. Een brailleleesregel zet de tekst op het scherm dan weer om in braille voor blinde gebruikers.

Toegankelijkheid is ook (in de toekomst) wettelijk verplicht. Aan wat je website moet voldoen, lees je in de WCAG 2.1-richtlijnen.

Verder lezen

Ook interessant...