Ga verder naar de inhoud

Klantvriendelijk onthaal

Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.

Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een verstandelijke beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.
Man geeft aan doof te zijn aan kassa. Verkoopster steekt haar duim omhoog. Op de kassa staat een bord dat aangeeft dat er ringleiding is.
Julie de Bellaign

Aanbevelingen

  • Geef iedere winkelbediende of kelner die in contact komt met klanten een opleiding klantvriendelijk onthaal (KVO).
  • Volg de vorming KVO. Tijdens dit webinar leer je aan de hand van korte filmpjes hoe je winkelpersoneel het best omgaat met personen met verschillende soorten beperkingen en hoe het vooral niet moet.
  • Zorg dat het personeel aanwezige diensten en faciliteiten kent en weet hoe ze te gebruiken.
  • Zorg dat het personeel duidelijk herkenbaar is voor de klanten.
  • Voorzie een contactpunt waar klanten terecht kunnen met hun vragen. Geef concrete informatie over hoe en wanneer deze persoon te bereiken is: naam, mailadres, telefoonnummer en bereikbare uren.

Regelgeving

Nuttig? Voeg deze tip toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze.
Je hebt deze tip toegevoegd aan je lijst.

Geïnspireerd? Hier zijn vier gerelateerde tips

Toiletpas: openstellen van toiletten

Toiletten Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

In je handelszaak ben je niet verplicht om een toilet te voorzien voor je klanten. Winkeliers beslissen zelf of bezoekers al dan niet gebruik kunnen maken van het toilet. Het is dus vooral een commerciële beslissing. In een horecazaak is het wel vanzelfsprekend dat je (minstens) één toilet voorziet voor je klanten.

Een aantal mensen kunnen alleen gaan shoppen als ze de garantie hebben dat er een toilet is.

Verder lezen

Verbruiksruimte binnen, buiten en terras

Inrichting Voor Horecazaak , Voeding

Een ruimte voor verbruik van maaltijden en dranken is voor iedere bezoeker gemakkelijk bereikbaarheid en bruikbaar. De vormgeving van bedieningstogen en andere bedieningselementen laten een zelfstandig gebruik toe. De inrichting en afwerking vormen geen obstakels voor het circuleren. Iedere bezoeker kan een zitplaats naar keuze innemen.

Verder lezen

Paskamers

Inrichting Voor Kledingwinkel

Paskamers zijn voldoende ruim zodat een rolstoel binnen kan en een klant eenvoudig kan bewegen. Zorg voor een spiegel met voldoende hoogte (liefst tot op de grond) in de paskamer en voorzie kledinghaakjes op verschillende hoogten. Personen die slecht ter been zijn, hebben nood aan wat houvast. Daarom is een steunbeugel een meerwaarde.

Verder lezen

Etalages en productuitstalling

Inrichting Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een etalage is het voorste gedeelte van een winkel dat van buitenaf zichtbaar is en bedoeld voor de voorbijganger buiten de winkel. Met je etalage wil je als handelaar de aandacht trekken, interesse wekken en aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk dat iedereen een goed zicht heeft op de etalage.

Verder lezen