Ga verder naar de inhoud

Beleid

Als je aandacht hebt voor elke klant, dan kies je ook het best voor een goed doordacht toegankelijkheidsbeleid. Stel voor jezelf een duidelijke visie op. En maak die ook kenbaar.

Een echt beleid in plaats van losse aanpassingen

Geef duidelijk aan wat je doet, zowel op vlak van infrastructuur als dienstverlening. Pak bijvoorbeeld uit met je uitnodigende, laagdrempelige gebouw. Leg uit hoe je werkt aan een dienstverlening en een toegankelijkheid voor verschillende doelgroepen, zoals je klanten, werknemers of leveranciers. Zo voelt iedereen zich welkom bij jou.

Goed voor je klanten en winst voor jezelf

Als je niet alleen je infrastructuur, diensten en communicatie aanpast, maar ook je beleid, dan verbeter en onderhoud je ook op lange termijn de toegankelijkheid en bruikbaarheid van je handelszaak.

Daar win je alleen maar bij. Want volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft 15% van de mensen onder de 65 een zichtbare of minder zichtbare beperking. In België gaat het dan om bijna 1,4 miljoen mensen.

Daarnaast heb je de oudere consumenten. Met bijna 2,7 miljoen ouderen maken zij 20% van de Belgische bevolking uit. Vaak hebben zij bij het ouder worden steeds meer een goede toegankelijkheid nodig. En hun aantal zal de komende jaren alleen maar stijgen.

Als jij je zaak toegankelijk maakt en dat laat weten, maak je dus het verschil voor een heel grote groep mensen én de vrienden of familie die met hen op pad gaan. Meer en tevreden klanten voor jou.

Hoe pak je het aan?

Denk na over:

  • Het aanduiden van een verantwoordelijke voor toegankelijkheid binnen je organisatie. Hij of zij is ook het aanspreekpunt bij vragen.
  • Een vorming voor je medewerkers en richtlijnen om klanten met een handicap klantvriendelijk te onthalen. Lees de tips over klantvriendelijk onthaal
  • Verbeterpunten op vlak van toegankelijkheid snel en doeltreffend opvolgen.

Tips gerelateerd aan dit onderwerp

Nuttig? Voeg alle tips op deze pagina toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze

Klantvriendelijk onthaal

Beleid Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.

Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een mentale beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?

Verder lezen