Ga verder naar de inhoud

Circuleren rond en in het gebouw

De manier waarop we onze weg vinden en circuleren rond en in het gebouw noemen we wayfinding.

Een goede wayfinding brengt rust en zorgt ervoor dat we het gebouw beter lezen, begrijpen en gebruiken. Waar nodig staan er informatie- en signalisatieborden die goed leesbaar en vormgegeven zijn. Zo kan elke klant de locatie of het gebouw zo intuïtief mogelijk gebruiken.

Een goede wayfinding bestaat uit een combinatie van verschillende elementen:

  • Een logische structuur en vormgeving van het gebouw of de gebouwensite
  • Een goede routegeleiding binnen en buiten
    • De ingang is duidelijk herkenbaar. In de eerste plaats door vormgeving, bijvoorbeeld geen glazen deur in een glazen gevel). Bij klassieke gebouwen, zoals kastelen, kerken ... is de ingang meestal heel duidelijk.
    • De balie is vanaf de toegang zichtbaar. Baliemedewerkers hebben een direct zicht op de binnenkomers en kunnen waar nodig hulp bieden.
    • De verschillende ‘afdelingen’ of het aanbod zijn duidelijk herkenbaar.
  • Verlichting, contrasten en akoestiek werken ondersteunend om de zichtbaarheid en leesbaarheid van ruimten (en signalisatie) te bevorderen. Bekijk de tips over akoestiek, verlichting, contrasten.
  • Basissignalisatie. Beperk de extra bewegwijzering.

Tips gerelateerd aan dit onderwerp

Nuttig? Voeg alle tips op deze pagina toe aan je persoonlijke lijst van tips en download ze

Veiligheid & evacuatie

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Naast de toegankelijkheid is ook de ‘uit’gankelijkheid in noodsituaties van belang.

Ga altijd in overleg met de brandweer over de beste oplossing voor de evacuatie.

Verder lezen

Gids- en geleidelijnen

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Blinden en slechtzienden leren vaak een route aan tot aan een handelszaak of restaurant. Ze oriënteren zich met behulp van lijnvormige elementen in de omgeving. Dat kunnen natuurlijke elementen (natuurlijke gidslijnen) of extra toegevoegde elementen (kunstmatige geleidelijnen) zijn.

Verder lezen

Informatie en informatieborden

Circuleren rond en in het gebouw , Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Informatieborden geven klanten van de winkel of horecazaak alle informatie die ze nodig hebben om eenvoudig en vlot het gebouw te gebruiken en items terug te vinden. Denk hierbij aan aanduidingen van verdiepingen, ligging van afdelingen (mannen, vrouwen, groenten, elektro …), grote functies zoals de parkeervoorziening, sanitair of de pashokjes.

Verder lezen

Circuleren in het gebouw – looproutes binnen

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Looproutes hebben een logische structuur, zijn eenvoudig in gebruik en garanderen een evenwaardig aanbod voor iedereen. Er zijn geen alternatieve routes. Door hun vormgeving en afwerking zijn ze drempel- en obstakelvrij en kan elke gebruiker ze zelfstandig gebruiken.

Verder lezen

Toegangspad en looproutes buiten

Circuleren rond en in het gebouw Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Toegangspaden of looproutes buiten hebben een logische structuur, zijn eenvoudig in gebruik en zijn door iedereen bruikbaar. Er zijn geen alternatieve routes nodig.

Door hun vormgeving en afwerking zijn ze drempel- en obstakelvrij en kan elke klant ze zelfstandig gebruiken. Naar maatvoering toe zijn ze vergelijkbaar met elke andere route of gang in het gebouw. Omwille van de specifieke buitensituatie vragen ze wel een aantal andere aandachtspunten.

Verder lezen