Ga verder naar de inhoud

Iedereen mee met de European Disability Card

Mensen met een beperking vlotter bijstaan in je handelszaak, dat is wat de European Disability Card (EDC) doet. Vandaag gebruiken in België al meer dan 150 000 personen met een beperking deze kaart en engageren al meer dan 225 partners zich om hen een geschikte service te bieden. Het vertonen van de kaart telt ook als toiletpas.

Vormgeving van de kaart: blauw met de persoonsgegevens op

Wat is de EDC?

Een persoon met een beperking, of die beperking zichtbaar is of niet, kan aan de hand van de EDC tonen dat hij/zij een beperking heeft. Op die manier kan deze persoon sneller specifieke hulp krijgen bij zijn/haar bezoek aan een winkel, culturele instelling, horeca, pretpark of andere dienst- of handelszaak.

Acht EU-landen hebben de European Disability Card ingevoerd sinds 2017: België, Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië. Er wordt nu aan gewerkt om de European Disability Card naar alle EU-landen uit te breiden. Het Europees Parlement is hier alvast een grote voorstander van. Zo kan hopelijk binnen enkele jaren iedereen met een beperking in heel de Europese Unie op eenvoudig vertoon van hun kaart aangeven dat ze een beperking hebben en dat ze nood hebben aan faciliteiten en/of voordelen.

De European Disability Card wil bijdragen aan meer begrip en inclusie voor personen met een handicap. Met de EDCkan de persoon met een handicap gemakkelijker toegang krijgen tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding, doordat er voordelen en/of faciliteiten kunnen worden aangeboden.

Winkels en horeca kunnen op eigen initiatief ook meewerken aan een betere toegankelijkheid voor personen met een beperking. Zo kan het zijn dat de persoon met een handicap die de EDC laat zien in de winkel, café of restaurant, ondersteuning of hulp nodig heeft. Vraag dan aan de betrokken persoon met een handicap hoe je hem/haar concreet kan helpen. Zo kunnen bijvoorbeeld personen met overprikkelde darmen, stoma, … discreet aangeven dat ze de toiletten wensen te gebruiken.

Deze kaart zorgt ervoor dat ook personen met een niet-zichtbare beperking beter geholpen en begrepen kunnen worden.

Welke acties neem ik als handelaar?

Wanneer iemand je zaak binnenwandelt, met of zonder begeleider, en de kaart toont, weet je als handelaar dat die persoon een beperking heeft en mogelijks extra ondersteuning nodig heeft. Vraag zelf naar het type hulp die je hem of haar kan bieden.

In de meeste gevallen gaat het om kleine aanpassingen die voor een persoon met een beperking een wereld van verschil maken. Pas bijvoorbeeld je communicatiestijl aan en/of bied aan om de aankopen in- en uit te laden.

TOILETPAS

De kaart sluit trouwens ook aan bij de toiletpassen. Wanneer een persoon dit toont met de vraag of hij/zij gebruik kan maken van het toilet, geef hem/haar dan toegang tot de toiletten.

Partner worden van de EDC

Je kan met je handelszaak nog een stapje verdergaan en partner worden van de EDC. Als erkende partner zorg je ervoor dat de toegang tot je zaak gemakkelijker wordt gemaakt voor houders van deze kaart.

Bijkomende maatregelen om je zaak zelf toegankelijker te maken kunnen zijn:

  • Aangepaste voorzieningen creëren: bredere doorgangen, ...
  • Assistentie verlenen,
  • Zorgen voor voorbehouden plaatsen,
  • Korting geven,

Eens je je zaak online hebt ingeschreven ontvang je een label dat je aan je zaak kan plaatsen zodat houders van de kaart weten dat ze bij jou terecht kunnen. Je zaak komt in het overzicht van erkende partners terecht. Zelf kan je natuurlijk ook op je website, sociale media, … hierover communiceren.

Meest recente nieuws van De warmste entree

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Nieuwsbericht van 27 oktober 2023

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Verder lezen