Ga verder naar de inhoud

Over De Warmste Entree

De Warmste Entree is een initiatief van handelsfederatie Comeos, Inter en CAWaB, de Vlaamse en Waals-Brusselse expertisecentra rond toegankelijkheid. Samen werken ze aan een maatschappij zonder beperkingen voor mensen met een beperking.

Een persoon zit in een restaurant en praat met een vrouwelijke kelner.
Julie de Bellaign

Toegankelijke retail & diensten voor iedereen

Meer én tevreden klanten, dat wil toch elke handelaar? Als je de toegankelijkheid van je zaak, onthaal, aanbod, diensten en communicatie verhoogt, maak je het meteen voor heel wat (meer dan 1,4 miljoen!) mensen makkelijker om jouw zaak te bezoeken. Of je nu een winkel, een restaurant of een webshop hebt.

Je werkt dus niet alleen mee aan een inclusieve samenleving, maar plukt er ook de vruchten van. Want een tevreden klant brengt nieuwe klanten mee... een win-win dus!

Toegankelijkheid kan gaan over hoe je aanpassingen aan het gebouw doet, zoals bredere pashokjes of toegankelijkere parkeerplaatsen. Maar ook om andere aanpassingen, zoals signalisatie of het toegankelijker maken van een webshop. Met de juiste opleiding leert het personeel ook om mensen met een beperking op een correcte, gelijkwaardige manier te helpen.

vrouw in rolstoel bekijkt vesten aan een rek in een kledingzaak
Julie de Bellaign

De Warmste Entree

Maar hoe doe je dat nu, je zaak toegankelijk maken voor jong en oud, met of zonder beperking? De Warmste Entree begeleidt jou op verschillende manieren:

  • Herbekijk onze webinars, met eenvoudige en snelle tips om zowel online als offline toegankelijk te zijn voor iedereen.
  • Ontdek tips op maat van jouw zaak in onze digitale gids: van leesbare menukaarten voor blinden, tot toegankelijke toiletten voor mensen in een rolstoel.
  • Laat je inspireren door case studies van handelaars die met kleine of grote inspanningen voor een warme entree zorgen voor iedereen.

Waarom zou ik mijn zaak toegankelijk maken?

Beeld je in dat je niet je eigen boodschappen kan doen of op restaurant of café kan gaan. Dan is het leven meteen heel wat moeilijker en…
Verder lezen

Regelgeving toegankelijkheid

Een publiek gebouw is elk gebouw waar het grote publiek over de vloer komt, met of zonder afspraak. Dat kan een overheidsgebouw zijn, maar…
Verder lezen

Voor wie doen we het? Lees de Warmste Verhalen:

Het Warmste Verhaal van Kristel: Breng iedereen samen, zo creëer je begrip

Nieuwsbericht van 12 oktober 2022
“Als een winkel toegankelijk is voor mij, is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en…
Verder lezen

Het Warmste Verhaal van Britt: Een goeie supermarkt is voor mij een supermarkt die vlot toegankelijk is met spraaksoftware

Nieuwsbericht van 29 september 2022
Britt is 37, getrouwd en heeft twee kinderen van 6 en 9 jaar. 5 jaar geleden verloor ze gedeeltelijk haar zicht door een aangeboren…
Verder lezen

Het Warmste Verhaal van Anke: Winkelen met autismespectrumstoornis: “Ik vermijd de visrayon”

Nieuwsbericht van 21 september 2022
Wandel jij onbezorgd door de visrayon? Ja? Prijs je dan gelukkig. Want dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Anke is 26 jaar en houdt…
Verder lezen