Ga verder naar de inhoud

Hoe omgaan met blinde en slechtziende klanten?

Elke handelaar wil dat zijn klanten graag naar zijn zaak komen. Waarom ze terugkomen, heeft verschillende redenen, maar een toegankelijke infrastructuur en vriendelijk personeel horen daar zeker bij. Elke klant is anders, maar ze verdienen allemaal een goede dienstverlening. De komende weken geven wij jou tips om vlot om te gaan met klanten met een beperking. Vandaag: blinde en slechtziende klanten.

Vrouw met blindgeleide hond
Julie de Bellaign

Tips voor een vlot gesprek

Als je klant blind of slechtziend is, is gesproken taal het allerbelangrijkste. Stel je voor, zeg je naam en vraag of je kan helpen. Let op je intonatie en stem als je het gesprek aangaat. Ga voor de klant staan zodat je stem de persoon rechtstreeks bereikt.  

Blinde of slechtziende klanten kunnen het etiket van een product of de menukaart niet of moeilijk lezen. Jouw kennis of expertise over de producten is dus een grote hulp. Leg alles goed uit, breng dit zo beeldend en concreet mogelijk over en omschrijf wat je ziet. Het is geen probleem als je in je verhaal de woorden ‘zien’ en ‘kijken’ gebruikt. Begrippen als ‘hier’ en ‘daar’ of wijzen zijn van weinig betekenis.

Achtergrondlawaai kan storen omdat een blinde of slechtziende klant zich alleen kan focussen op de spraak/stem van zijn gezelschap. Vraag bijvoorbeeld in een restaurant of de klant niet liever in een rustig deel zit. Ook licht kan storend zijn, vermijd daarom tegenlicht als je met een slechtziende klant in gesprek bent.

Tips voor een vlot bezoek


Door je menukaart of klantenkaart te voorzien van een QR-code kan een blinde of slechtziende klant via zijn smartphone de informatie opvragen en laten voorlezen.

Staat het menu van de dag alleen op een bord of hangen aanbiedingen alleen fysiek in de winkel uit? Laat dat aanbod dan even weten aan de klant.

Geef slechtziende en blinde klanten de mogelijkheid om de producten in de winkel aan te raken. Serveer je eten? Leg dan even uit wat waar ligt op het bord, bijvoorbeeld vis op 3 uur en frietjes op 9 uur.

Met kleine aanpassingen kan je de beleving van een blinde of slechtziende klant ook veiliger maken. Maak doorgangen vrij van obstakels. Of verwijder kaarsen en onnodige spullen op tafel. Dat is niet alleen aangenamer voor blinde en slechtziende klanten, ook voor kleine kinderen is dat mooi meegenomen.

En tot slot, focus niet op de beperking, maar op de volledige persoon. Voelt de klant zich gelijkwaardig behandeld, dan komt ie zeker terug!

Lees ook onze tips over hoe je omgaat met dove en slechthorende klanten, klanten met een verstandelijke beperking en neurodiverse klanten en klanten met een motorische beperking.

Het Warmste Verhaal van Britt: Een goeie supermarkt is voor mij een supermarkt die vlot toegankelijk is met spraaksoftware

Nieuwsbericht van 29 september 2022
Britt is 37, getrouwd en heeft twee kinderen van 6 en 9 jaar. 5 jaar geleden verloor ze gedeeltelijk haar zicht door een aangeboren…
Verder lezen

Meest recente nieuws van De warmste entree

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Nieuwsbericht van 27 oktober 2023

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Verder lezen