Ga verder naar de inhoud

Hoe communiceren met klanten met een verstandelijke beperking en neurodiverse klanten?

Elke handelaar wil dat zijn klanten graag naar zijn zaak komen. Waarom ze terugkomen, heeft verschillende redenen, maar een toegankelijke infrastructuur en vriendelijk personeel horen daar zeker bij. Elke klant is anders, maar ze verdienen allemaal een goede dienstverlening. De komende weken geven wij jou tips om vlot om te gaan met klanten met een beperking. Vandaag: klanten met een verstandelijke beperking en neurodiverse klanten.

Tips voor een vlot gesprek

Twee gouden tips om mee te starten. Ga niet vooringenomen het gesprek aan. Jij weet niet wat een klant kan of weet. Je weet ook nooit of je te maken hebt met een klant met een beperking. Niet alle beperkingen zijn zichtbaar. Hou er dus altijd rekening mee dat je duidelijk en vlot communiceert. Daar wint elke klant bij.

Bij mensen die neurodivers zijn, werkt het brein anders. Ze verwerken informatie op een andere manier. Niet beter of slechter, gewoon anders. Ze zijn ook prikkelgevoelig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met dyslexie, dyscalculie, ADHD. Kom je als handelaar in contact met een neurodiverse klant, richt je dan tot de persoon zelf en hou je lichaamstaal duidelijk en open. Vermijd aanraking of priemende blikken. Dan voelt de klant zich ongemakkelijk. Gebruik korte zinnen en zeg letterlijk wat je wil zeggen. Vermijd abstract taalgebruik of woordspelingen.

Tips voor een vlot bezoek

Komt een klant met een verstandelijke beperking of een neurodiverse klant in je zaak langs, vraag of je kan helpen en hoe. Sommige mensen kijken het liefst zelf rond, andere verkiezen persoonlijke assistentie. Als de klant wat hulp vraagt, zorg er dan voor dat dezelfde medewerker helpt van het begin tot het einde van het bezoek. Die herkenning zorgt voor rust.

Een rommelige, luide zaak laten klanten met een verstandelijke beperking of neurodiverse klanten sneller links liggen. Denk daarom aan overzicht, ruimte, een goede akoestiek en een rustige, egale verlichting bij de inrichting van je zaak. Dat is ook aangenamer voor je werknemers en andere klanten. Ben je in de mogelijkheid om de klant een kalm hoekje op restaurant of een rustig pashokje aan te bieden? Dat wordt ongetwijfeld gewaardeerd.

En tot slot, focus niet op de beperking, maar op de volledige persoon. Voelt de klant zich gelijkwaardig behandeld, dan komt ie zeker terug!

Het Warmste Verhaal van Anke: Winkelen met autismespectrumstoornis: “Ik vermijd de visrayon”

Nieuwsbericht van 21 september 2022
Wandel jij onbezorgd door de visrayon? Ja? Prijs je dan gelukkig. Want dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Anke is 26 jaar en houdt…
Verder lezen

Meest recente nieuws van De warmste entree

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Nieuwsbericht van 27 oktober 2023

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Verder lezen