Ga verder naar de inhoud

Het Warmste Verhaal van Kristel: Breng iedereen samen, zo creëer je begrip

“Als een winkel toegankelijk is voor mij, is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en voor mensen die tijdelijk in een rolstoel zitten, kortom, voor iedereen.” Kristel is 55 jaar en werkt als leidinggevend ambtenaar voor de Vlaamse Overheid. 20 jaar geleden kwam ze in een rolstoel terecht door een mislukte rugoperatie. Ze vond de motivatie om een echte ambassadeursrol op te nemen en te streven naar meer inclusie van mensen met een beperking in onze maatschappij.

Kristel
Julie De Bellaign

Kristel, hoe beleef jij je handicap?

Hoe je met je handicap omgaat, wordt bepaald door heel wat elementen. Toen ik 20 jaar geleden in een rolstoel belandde, was dat natuurlijk een grote tegenslag. Ik heb het geluk gehad een sterk sociaal vangnet te hebben. Mijn man en dochter stonden voor me klaar en ik haalde motivatie uit mijn job. De plaats van het letsel zorgt ervoor dat ik nog heel veel zelfstandig kan doen en ik beschik gelukkig over voldoende veerkracht. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Wat mis jij vandaag in onze samenleving?

Ik merk dat de mindset van de mensen nog niet goed zit. Mensen met een beperking worden nog steeds niet als volwaardig beschouwd. Zij kunnen niet altijd vrije keuzes maken omdat er geen rekening wordt gehouden met toegankelijkheid op alle niveaus. Mensen zonder beperking weten ook niet meer hoe ze moeten samen leven, samen wonen, samen werken,… kortom hoe ze moeten omgaan met iemand die niet aan de standaard norm beantwoordt.

aangepaste parkeerplaats
Julie de Bellaign

Hoe ga jij graag winkelen?

Ik kan zelf met de wagen rijden en ook zelfstandig shoppen. Winkels met ruime, blauwe parkeerplaatsen waar ik mijn rolstoel zelf uit de wagen kan halen én die idealiter overdekt zijn, vind ik fantastisch. Trappen zijn een ‘no go’ voor mij. Als er geen alternatief is, kan ik simpelweg niet binnen.

Brede winkelgang met rolstoelgebruiker die naar kledij kijkt die aan laag rek hangt
Julie de Bellaign

In de winkel zelf is de rol van het personeel zeer belangrijk voor mij. Ik begrijp dat niet alle producten op mijn hoogte kunnen staan, maar in dat geval wil ik graag dat ik iemand kan aanspreken als ik hulp nodig heb.

Toegankelijk winkelen gaat om een gezonde wisselwerking: de winkel moet standaard toegankelijk zijn maar omgekeerd begrijp ik ook dat dit niet tot in het oneindige kan gaan en dat ik soms toch even hulp moet inroepen. Een voorbeeld is dat niet alle kleren op mijn hoogte kunnen liggen maar als men mij dan op een vriendelijke manier even wil helpen is dat OK.

Als iedereen zijn steentje bijdraagt, komen we er wel.

Ontdek de andere Warmste Verhalen

Het Warmste Verhaal van Britt: Een goeie supermarkt is voor mij een supermarkt die vlot toegankelijk is met spraaksoftware

Nieuwsbericht van 29 september 2022
Britt is 37, getrouwd en heeft twee kinderen van 6 en 9 jaar. 5 jaar geleden verloor ze gedeeltelijk haar zicht door een aangeboren…
Verder lezen

Het Warmste Verhaal van Anke: Winkelen met autismespectrumstoornis: “Ik vermijd de visrayon”

Nieuwsbericht van 21 september 2022
Wandel jij onbezorgd door de visrayon? Ja? Prijs je dan gelukkig. Want dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Anke is 26 jaar en houdt…
Verder lezen

Meest recente nieuws van De warmste entree

Winkelen in alle stilte, weg van alle prikkels

Nieuwsbericht van 21 december 2022
Boodschappen doen is voor de meesten onder ons een gewone taak in ons dagelijkse leven. Toch is dat voor een groep mensen niet zo. Mensen…
Verder lezen