Ga verder naar de inhoud

Alle tips

Selecteer de tips die je nodig hebt en voeg ze toe aan je winkelmandje. Nadat je alle tips op jouw maat verzameld hebt, kan je een handig overzicht ervan in pdf downloaden!

Vul een zoekterm in

Filteren op:

Soorten handelszaak

Thema's

Een totaal van 39 tips gevonden. 39 tips worden getoond op pagina 3 van de 4.

Kiss and ride

Bereikbaarheid en parkeren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een voorrijdmogelijkheid of een kiss & ride-zone beperkt de loopafstand tot de toegang voor klanten die moeite hebben om zelfstandig de weg te vinden of lange afstanden af te leggen.

Het vergemakkelijkt het bereiken van een winkel of restaurant voor personen met een (tijdelijke) beperking, kinderen, ouderen … En zorgt ook voor een veilige zone om klanten op te halen en af te zetten.

Verder lezen

Klantvriendelijk onthaal

Beleid Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een klantvriendelijk onthaal is een belangrijke voorwaarde voor een kwaliteitsvol beleid. Maar ook communicatie, dienstverlening en begeleiding zijn cruciaal. Ze ondersteunen de toegankelijkheid van het gebouw of vangen net de tekortkomingen ervan op.

Hoe kan je een persoon in een rolstoel of met een mentale beperking het best begeleiden? Hoe communiceer je met slechthorenden? Wat verwacht een blinde als hij of zij bij jou komt eten of winkelen?

Verder lezen

Liften

Niveauverschillen Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Vanaf een hoogteoverbrugging van meer dan 100 cm, is de toepassing van een lift noodzakelijk. Je kan een kokerlift of verticale plateaulift voorzien. Liften zijn door hun afmeting en uitrusting bruikbaar voor iedereen.

Verder lezen

Openbaar vervoer

Bereikbaarheid en parkeren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Een winkel, restaurant of café moet vlot bereikbaar zijn als klanten zich verplaatsen met het openbaar vervoer. De aanwezigheid van een openbaar vervoershalte in de buurt van een winkel, restaurant of café is vaak onmisbaar voor klanten die met het openbaar vervoer reizen. En ook blinden en slechtzienden zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer.

Verder lezen

Parkeerplaatsen

Bereikbaarheid en parkeren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food
Parkeervoorzieningen bieden een variatie aan gebruiksmogelijkheden en zijn voor iedere bezoeker bereikbaar, overzichtelijk en veilig in…
Verder lezen

Prijsaanduidingen

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Prijsaanduidingen in winkels maar ook in restaurants, maken een belangrijk deel uit van een correcte communicatie naar de klant. Zorg er daarom voor dat deze aanduidingen duidelijk leesbaar, voldoende groot en met voldoende contrast voorzien worden. Zorg voor een eenvormige weergave van de prijzen op de rekken, op de producten, op de menukaart ...

Verder lezen

Print: reclamefolders en flyers

Communicatie en informatie Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Je wil dat je geschreven boodschap zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. En met toegankelijke communicatie kan dat. Want ook slechtzienden kunnen drukwerk lezen dat duidelijk en met voldoende contrast is geprint. Gebruik ook een groot, schreefloos lettertype met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. Denk eraan dat glanzend papier weerkaatst en de leesbaarheid vermindert. Vermeld op flyers en posters een QR-code met een rechtstreekse verbinding naar je (toegankelijke) website.

Verder lezen

Services voor assistentiehonden

Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Assistentiehonden zijn welkom op elke publieke plaats om hun functie als helper te vervullen. Dus ook in restaurants, cafés en handelszaken. Zo kunnen mensen met een beperking of ziekte overal naartoe op elk gewenst moment en zonder hulp van anderen.

Voorwaarden zijn wel dat de hond zijn cape draagt en dat zijn baasje in het bezit is van zijn toegankelijkheidspasje. Beide worden voorzien door de vereniging die de hond heeft opgeleid.

Verder lezen

Services voor kinderen

Diensten en aanbod Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Winkelen of op restaurant gaan met kinderen is een ervaring op zich. Er zijn heel wat services voor kinderen en hun ouders mogelijk: familieparkeerplaats, winkelkarren voor kinderen, speelhoek, speeltuin, borstvoedingsruimte, verschoningsruimte, kinderstoel … Dankzij een duidelijke communicatie naar de klanten zorg je ervoor dat het voor iedereen een fijne ervaring wordt.

Verder lezen

Slagbomen, ticket- en betaalautomaten

Bereikbaarheid en parkeren Voor Kledingwinkel , Horecazaak , Voeding , Non-food

Toestellen en automaten zijn bereikbaar en bruikbaar voor iedere iedereen, ook vanuit zittende positie. Wanneer (technologische) systemen of terminals aanwezig zijn, is minstens één ervan uitgerust voor het gebruik door personen met een beperking. De vormgeving en (technologische) afwerking garanderen een evenwaardig gebruik.

Verder lezen