Lichtende voorbeelden van toegankelijke handelszaken
We zetten hier graag een aantal handelszaken in de kijker die al mooie inspanningen leveren op vlak van toegankelijkheid. In de case studies focussen we op een bepaald aspect van het gebouw, de communicatie, de dienstverlening of het beheer van een winkel.
Dan kan heel laagdrempelig zijn. Bijvoorbeeld een menukaart via een QR-code of online ter beschikking stellen, aangepaste pashokjes voorzien, verschillende soorten winkelkarren aankopen (voor mensen met een handicap, voor draagmanden voor baby’s), doorgangen verbreden, services aanbieden zoals gratis levering aan huis voor klanten met een beperking, private shopping, een vorming klantvriendelijk onthaal volgen … Maar het kan ook gaan over een bepaalde visie of het beleid rond inclusie en toegankelijkheid.

Primark introduceert inclusieve kledinglijn
Primark betreedt een nieuwe markt met de lancering van een kledinglijn speciaal ontworpen voor mensen met een beperking. De collectie, bestaande uit 49 items voor dames en heren, is gebaseerd op bestsellers van het merk.

Decathlon lanceert met G-sport een nieuwe kleding- en schoenenlijn voor sporters met een beperking
Het G-sport-team van Decathlon biedt producten aan voor mensen met beperkte mobiliteit en voor mensen met een tijdelijke of permanente handicap.

Navigeren door de supermarkt, Carrefour helpt je op weg!
Mensen met een visuele beperking kunnen bij de Carrefour hypermarkt in Oudergem met behulp van technologie zelfstandig en zonder hindernissen winkelen.

Alle kinderen zijn volledig zichzelf in de kleding van Kiabi
Het Franse kledingmerk Kiabi biedt inclusieve en betaalbare kindermode aan voor kinderen, en heeft hierbij extra aandacht voor kinderen met een beperking. Dankzij enkele slimme aanpassingen voldoet het merk aan de noden van àlle kinderen.

Iedereen in stijl dankzij de aangepaste modecollectie van Zalando
Aangepaste kledij, schoenen en accessoires vinden die tegelijk functioneel, betaalbaar en modieus zijn, het is een opgave voor mensen met een beperking. Zo kunnen moeilijke knopen en onhandige ritsen voor heel wat frustraties zorgen bij bijvoorbeeld mensen met een motorische handicap, of ondervinden rolstoelgebruikers problemen wanneer ze hun schoenen aandoen.

Winkelen in alle stilte, weg van alle prikkels
Boodschappen doen is voor de meesten onder ons een gewone taak in ons dagelijkse leven. Toch is dat voor een groep mensen niet zo. Mensen die hoogsensitief zijn of een autismespectrumstoornis hebben, vinden het niet vanzelfsprekend om boodschappen te doen. Daarom werd het initiatief "Stille uren" in het leven geroepen.

Ben (of ken) je zelf een voorbeeldige zaak?
Stuur ons een bericht en laat het ons weten! Misschien zie jij binnenkort wel jouw zaak op deze website schitteren. Niet twijfelen!