Ga verder naar de inhoud

Vorming digitale toegankelijkheid - Ouderen

Digitale toegankelijkheid betekent dat iets leesbaar, verstaanbaar en bruikbaar is voor iedereen, inclusief personen met een beperking. Ongeveer 15% van de wereldbevolking leeft met een vorm van een beperking, terwijl 19% van de Belgische bevolking ouder is dan 65.

Hieronder vind je tips over hoe je jouw webshop toegankelijk maakt voor ouderen.

Hou ook rekening met onze tips voor doven, blinden, slechtzienden, ADHD en mensen met een fysieke beperking.

Een webinar over:
Bekijk een toegankelijke versie:

We onderscheiden verschillende soorten beperkingen, waaronder tijdelijke, permanente en situationele beperkingen.

  • Tijdelijke beperkingen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld letsel, zoals een gebroken arm. Permanente beperkingen zijn langdurig of blijvend.
  • Situationele beperkingen doen zich voor onder specifieke omstandigheden. Bijvoorbeeld als iemand een baby draagt, kan dit hun mobiliteit beperken, waardoor ze moeite hebben met bepaalde handelingen.

Vanaf juni 2025 zal de European Accessibility Act gelden, waardoor alle e-commerce websites toegankelijk moeten zijn. De standaard voor toegankelijkheid is de EN 301549. Voor websites en apps zijn dit de 49 succescriteria van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

Ouderen

Naar schatting is 8,5% van de bevolking ouder dan 65 jaar. Ouderen ervaren vaak moeilijkheden bij het gebruik van websites en apps. Dit kan te maken hebben met beperkingen in zicht, gehoor of motoriek die het moeilijker maken om bijvoorbeeld kleine letters op een scherm te lezen of kleine knoppen aan te raken. Daarnaast kan de snel veranderende technologie overweldigend zijn. Nieuwe apparaten en apps brengen vaak nieuwe gebruikerssystemen met zich mee, wat voor ouderen soms verwarrend kan zijn.

Klik hier om de versie met gebarentaal te raadplegen.

Tips

Een oudere kan het moeilijk hebben met CAPTCHA’s. Een CAPTCHA geeft je een snelle taak zodat websites kunnen controleren of je echt een mens en geen computer bent. Deze CAPTCHA moet dezelfde regels volgen als de rest van de website om toegankelijk te zijn: toegankelijkheid via het toetsenbord, alternatieven voor niet-tekstuele inhoud, correct gebruik van kleuren, enz.

CAPTCHA’s zijn ontoegankelijk:

  • Als je moet kunnen zien om de code in de afbeelding te ontcijferen.

  • Als je de muis moet hanteren om de afbeeldingen aan te klikken.

  • Als er wel een audioalternatief is maar onverstaanbaar zoals bij reCAPTCHA. reCAPTCHA is een gebruiksvriendelijk verificatietool van Google om te controleren of de websitebezoeker een mens is.

  • Als het nodig is om onderscheid te maken tussen kleuren.

  • Vermijd SPAM zonder CAPTCHA

Hoe ga je als organisatie aan de slag?

Om digitale toegankelijkheid te realiseren voor de producten van jouw organisatie, is het van groot belang om iedereen te betrekken en bewustzijn te creëren door middel van educatie en training.

  • Beschouw toegankelijkheid als een prioriteit bij elke vernieuwing.
  • Neem toegankelijkheid op in aanbestedingsprocedures.
  • Besteed van bij de start aandacht aan toegankelijkheid en in alle fasen van het proces, dus niet enkel tijdens de technische ontwikkeling.
  • Begin met het aanpakken van de gemakkelijk te verbeteren aspecten voordat je je richt op complexere problemen.
  • Vermijd het gebruik van accessibility overlays. Accessibility overlays zijn ‘plug-ins’ die beweren bestaande websites toegankelijker te maken. Maar in de praktijk maken ze een website vaak minder toegankelijk.

Bekijk hier de video met gebarentaal.

Waar te beginnen?

Als je niet weet waar te beginnen, is het verstandig om te beginnen met het vergroten van het bewustzijn binnen je organisatie. Dit kun je doen door middel van trainingen en workshops waarin de principes van toegankelijkheid worden uitgelegd en besproken.

Experts betrekken

We adviseren ook om samen te werken met experts op het gebied van toegankelijkheid en hun advies in te winnen bij het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe projecten.

Door toegankelijkheid vanaf het begin te mee te nemen, voorkom je problemen en obstakels en creëer je een inclusieve gebruikerservaring.

Gebruikers betrekken

Test alles regelmatig uit met echte gebruikers. Dit helpt om eventuele toegankelijkheidsproblemen vast te stellen en op te lossen.

Communiceer over je inspanningen!

Communiceer over de inspanningen die je levert op het gebied van toegankelijkheid. Deel succesverhalen, publiceer toegankelijkheidsverklaringen en betrek gebruikers bij het verbeterproces.

Hulp nodig?

DiAX onderzoekt en verbetert de toegankelijkheid van digitale toepassingen en media, waaronder websites, apps, documenten en video’s.

DiAX is een samenwerkingsverband van Eleven Ways en AnySurfer, organisaties met meer dan 20 jaar ervaring in digitale toegankelijkheid. De partners bundelen hun expertise om grote of complexe opdrachten uit te voeren. Je kunt bij hen terecht voor langdurige opdrachten of binnen een raamcontract.

Neem contact op met Erik De Snerck van DiAX voor meer informatie.

Herbekijk ook andere webinars

Over onze vormingen

Hou deze pagina in het oog. We bieden geregeld nieuwe vormingen aan.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe vormingen.