Bereikbaarheid en parkeren
Is de locatie van je winkel of restaurant goed bereikbaar? Kan iedereen er geraken, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer? En zonder drempels of omwegen?
We staan er te weinig bij stil dat ‘de bereikbaarheid van een gebouw’ de basis vormt van het gebruik van een gebouw.
Een site moet goed bereikbaar zijn voor elke klant, hoe die zich ook verplaatst. Te voet, openbaar vervoer, fiets, speciale fietsen, met de wagen ... Ook voor leveringen, afhalingen en de toegang voor de brandweer is de bereikbaarheid belangrijk.
Communiceer duidelijk over de bereikbaarheid en vermeld:
- (Toegankelijke) stations en haltes in de buurt
- (Toegankelijke) parkeermogelijkheden (en hun locatie) in de buurt
- Contactgegevens van (toegankelijke) taxi- of vervoersbedrijven
- Toegankelijke pendelbus of shuttledienst
Tips gerelateerd aan dit onderwerp
Fietsvoorzieningen
De fietsenstalling is goed vindbaar, op korte afstand van de toegang(en) en voor iedere klant vlot bruikbaar op alle momenten van de dag. De fietsenstalling biedt ook mogelijkheden voor het stallen van alternatieve rijwielen zoals driewielers, bakfietsen …
Kiss and ride
Een voorrijdmogelijkheid of een kiss & ride-zone beperkt de loopafstand tot de toegang voor klanten die moeite hebben om zelfstandig de weg te vinden of lange afstanden af te leggen.
Het vergemakkelijkt het bereiken van een winkel of restaurant voor personen met een (tijdelijke) beperking, kinderen, ouderen … En zorgt ook voor een veilige zone om klanten op te halen en af te zetten.
Comfortparkeerplaatsen
Een comfortparkeerplaats is een parkeerplaats die breder is dan een standaard parkeerplaats.
Ze heeft in de praktijk een minder bindend karakter dan een voorbehouden parkeerplaats. Comfortparkeerplaatsen zijn niet expliciet voorbehouden voor een bepaalde doelgroep. Iedereen (ouderen, ouders met kinderen …) die om welke reden dan ook, meer ruimte nodig heeft om in en uit het voertuig te stappen, kan ze gebruiken. Soms worden ze ook ‘familieparkeerplaats’ of ‘parkeerplaats ouder en kind’ genoemd.
Aangepaste parkeerplaatsen
Aangepaste parkeervoorzieningen zijn door hun locatie en maatvoering bruikbaar door een grote groep van mensen met een beperking. Denk maar aan rolstoelgebruikers of personen die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen.
Parkeerplaatsen
Slagbomen, ticket- en betaalautomaten
Toestellen en automaten zijn bereikbaar en bruikbaar voor iedere iedereen, ook vanuit zittende positie. Wanneer (technologische) systemen of terminals aanwezig zijn, is minstens één ervan uitgerust voor het gebruik door personen met een beperking. De vormgeving en (technologische) afwerking garanderen een evenwaardig gebruik.
Openbaar vervoer
Een winkel, restaurant of café moet vlot bereikbaar zijn als klanten zich verplaatsen met het openbaar vervoer. De aanwezigheid van een openbaar vervoershalte in de buurt van een winkel, restaurant of café is vaak onmisbaar voor klanten die met het openbaar vervoer reizen. En ook blinden en slechtzienden zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer.