Ga verder naar de inhoud

Daar zijn de solden weer! Zó maak je ze comfortabel voor elke klant

Begin juli is het feest, want niet alleen de zomervakantie gaat van start maar ook de zomersolden! Is jouw zaak klaar om àlle klanten een leuke soldenjacht te bezorgen? Wij zetten een paar tips op een rijtje.

Vlot op jacht

Tijdens de solden puilen veel winkels uit van leuke, afgeprijsde spulletjes. Met deze tips voor het uitstallen van jouw assortiment, zorg je ervoor dat iedereen nog altijd vlot door de winkel kan navigeren:

  • Zorg voor ruime doorgangen
  • Vermijd uitstekende voorwerpen tussen de rekken of obstakels op de looproute
  • Onderbreek de winkelrekken en bakken op regelmatige afstanden zodat de klant gemakkelijk van rij kan wisselen
  • Bied de koopwaren goed bereikbaar aan op een hoogte tussen 40 cm en 140 cm. 
  • Een hoogte tussen 80 cm en 110 cm is de ideale reikhoogte, daar zet je best de echte promoties!

Niets leukers dan op zoek gaan naar dat ene ultieme koopje in de grabbelbak. Ook hier kan een kleine ingreep een groot verschil maken:

  • Grabbelbakken zijn best maximum 80 cm hoog.
  • Beperk ook de diepte tot 50 cm zodat de klant niet tot helemaal op de bodem moet reiken.

Luister naar de klant

In alle drukte blijft het belangrijk om tijd te maken voor vragen van klanten. Heeft je klant een beperking? Volgende communicatietips zorgen voor een optimale conversatie:

  • Praat met de persoon zelf, niet met de begeleider of partner.
  • Laat de klant uitspreken en vul niet zelf aan.
  • Luister heel aandachtig naar de vraag en durf duidelijk te maken als je iets niet verstaat.
  • Hou oogcontact en hou je gezicht vrij.
  • Spreek rustig en articuleer duidelijk.
  • Herhaal wat je hebt begrepen en vat samen, dan weet de klant dat je mee bent.

Aangename akoestiek

Een gesprek verloopt altijd vlotter zonder luide omgevingsgeluiden en muziek. Blinden en slechtzienden zijn immers aangewezen op gehoor waardoor dit storend kan zijn. Ook slechthorenden verstaan dan vaak helemaal niet meer wat de anderen zeggen. Besteed daarom voldoende aandacht aan de akoestiek van je zaak.

Naar de kassa

Een geslaagd bezoek aan je handelszaak eindigt bij de kassa. Ook hier kan je echt het verschil maken:

  • Zorg voor minstens één bemande kassa om klanten vlot te helpen
  • Denk zeker aan kinderwagens en rolstoelen: een brede kassa laat je klanten toe makkelijk te passeren.
  • Voorzie meerdere betaalmogelijkheden. Soms maakt een beperking het onmogelijk of ongewenst om met een bankkaart te betalen.
  • Een mobiel betaalapparaat of een toestel met een lang snoer kunnen kleinere klanten of klanten in een rolstoel zelf vasthouden op een comfortabele hoogte.

Een klant die zich welkom voelt en van een aangename winkelervaring kan genieten komt zeker terug! Investeren in de toegankelijkheid van je zaak is dus een win-win!

Meest recente nieuws van De warmste entree

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Nieuwsbericht van 27 oktober 2023

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Verder lezen