Ga verder naar de inhoud

Persbericht - Koningin Mathilde ontdekt De Warmste Entree

Hare Majesteit de Koningin heeft in december tijdens een bezoek aan kledingwinkel ZEB kennisgemaakt met De Warmste Entree.

Koningin Mathilde loopt samen met Kristel Gevaert, Dominique Michel en Stéphanie van der Beeck over de parking van ZEB.
Julie de Belaign

Voor mensen met een handicap is boodschappen doen of op restaurant gaan niet zo vanzelfsprekend. Comeos heeft daarvoor De Warmste Entree opgezet, een platform dat retailers begeleidt in het toegankelijk maken van hun zaak, zowel wat infrastructuur als communicatie betreft. Denk hierbij aan online opleidingen rond klantvriendelijk onthaal van mensen met een beperking, adviezen van experts en een overzicht van wettelijke verplichtingen en aanbevelingen om de infrastructuur, dienstverlening en communicatie van winkels en restaurants toegankelijk te maken.

Toegankelijkheid is voor iedereen belangrijk

Kristel Gevaert kon samen met de Koningin de aanpassingen bij ZEB al uittesten zoals pashokjes waar de kapstokken lager hangen, de betaalterminal die op aangepaste hoogte hangt en de brede doorgangen.

“Als een winkel toegankelijk is voor mij, dan is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en voor mensen die tijdelijk in een rolstoel zitten, kortom, voor iedereen. De focus moet hierbij liggen op een gezonde wisselwerking: winkels moeten standaard toegankelijk zijn, maar omgekeerd begrijp ik ook dat dit niet voor elk element in de winkel mogelijk is. Daarom is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van elkaars noden en weet hoe we die tegemoet kunnen komen. Een initiatief als De Warmste Entree legt die noden bloot en helpt de sector om erop te anticiperen."

Kristel Gevaert

Belgian Accessibility Award

In 2023 rolt Comeos De Warmste Entree verder uit en komen er, in samenwerking met Inter en CAWaB, ook e-learnings rond het toegankelijk maken van webshops. Want hoe eenvoudig het voor sommigen soms lijkt, voor mensen met een visuele, motorische of neurodiverse beperking is dat het niet.

“Dit is nog maar het begin van een project dat vele jaren zal in beslag nemen. Het gaat hier niet alleen over consumenten maar we kijken ook hoe we de werkplek zelf toegankelijker kunnen maken voor werknemers met een beperking. Ook daar hebben we nog een weg af te leggen. En volgend jaar reiken we de eerste Belgian Accessibility Award uit die zal toegekend worden aan de handels- of horecazaak die de beste inspanning doet op vlak van toegankelijkheid. Als sector nemen we het voortouw en werken we elke dag verder aan een maatschappij zonder beperkingen voor mensen met een beperking."

Dominique Michel

Meest recente nieuws van De warmste entree

Winkelen in alle stilte, weg van alle prikkels

Nieuwsbericht van 21 december 2022
Boodschappen doen is voor de meesten onder ons een gewone taak in ons dagelijkse leven. Toch is dat voor een groep mensen niet zo. Mensen…
Verder lezen