Ga verder naar de inhoud

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Staatssecretaris Alexia Bertrand en Kristel Gevaert te gast

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en Kristel Gevaert, leidinggevend ambtenaar voor de Vlaamse Overheid en boegbeeld van het toegankelijkheidsinitiatief van Comeos De Warmste Entree, waren te gast op de uitreiking van de Mercuriusprijs. Op het event kaartten ze het belang van toegankelijkheid in de sector aan. Kristel, in een rolstoel na een mislukte rugoperatie, vertelde welke aanpassingen in winkels een wereld van verschil kunnen maken voor mensen met een beperking. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk voor rolstoelgebruikers dat de winkel overzichtelijk is ingedeeld en pashokjes groot genoeg zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat personeel aanspreekbaar is zodat ze sneller en gemakkelijker personen met een beperking te hulp kunnen schieten.

Toegankelijkheid maakt deel uit van consumentenbescherming en daarom nodigde Comeos ook Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand uit op het event. Ze sprak over de lancering van haar initiatief “BE.COCO” – Be a conscious consumer – dat consumenten aanmoedigt om bewust te kopen. Verder feliciteerde ze de handelaars voor hun inspanningen om toegankelijkheid in hun handelszaken te bevorderen en vertelde ze dat ze ons initiatief De Warmste Entree ondersteunt.

Zalando showt aangepaste modecollectie

Online kledingretailer Zalando biedt aangepaste modecollecties aan voor mensen met een beperking.

Onder aangepaste mode verstaan we kleding, schoeisel en accessoires die voldoen aan de noden van mensen met een beperking. Ze zijn ontworpen om toegankelijk te zijn voor mensen met verschillende soorten beperkingen die tijdelijk of permanent zijn zoals beperkte mobiliteit, beperkte handvaardigheid of zintuiglijke gevoeligheid.

Geïnteresseerden konden tijdens het event etalagepoppen spotten die kledij uit de aangepaste collectie droegen: een hemd met magneten in plaats van knopen, een trui uit zachte stof, een T-shirt met brede halslijn, ritsen aan de schoenen...

Meest recente nieuws van De warmste entree

Zet je je in voor toegankelijkheid? Geef er zichtbaarheid aan!

Nieuwsbericht van 19 juni 2023

We willen onze sector positioneren als een toegankelijke sector voor iedereen, ook voor de 1,4 miljoen Belgen met een beperking. Hiervoor zijn we op zoek naar concrete proofpoints: cases, trajecten & projecten die de toegankelijkheid in de sector bevorderen. Deze willen we zichtbaarheid geven op onze kanalen, events en wie weet ook in pers.

Verder lezen