Starbucks: voor en door mensen met een beperking
Starbucks is de grootste internationale koffiecorporatie in de wereld. Het bedrijf ontstond in 1971 in Seattle. Vandaag de dag zijn er meer dan 27 300 vestigingen waarvan de helft in eigendom zijn van Starbucks. De rest wordt uitgebaat of zijn onderdeel van een joint venture. Naast koffiehuizen heeft het bedrijf ook zijn eigen branderijen waar ze hun eigen Arabische koffiebonen branden.
De keten heeft een concept dat over heel de wereld gekend is. Naast koffie verkopen ze ook andere dranken, koffiebonen, salades, sandwiches en gebak. In 2018 sloot Starbucks een overeenkomst met Néstle die hun producten wereldwijd buiten de filialen gaat verkopen. Zo vind je vandaag de dag Starbucks producten in heel wat supermarkten zoals de capsules voor verschillende koffieapparaten, iced koffies ...
Diversiteit in personeel en klanten
Starbucks hecht veel belang aan diversiteit en inclusie. Ze hebben de afgelopen jaren ingezet om hun merk maar ook hun filialen meer toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Zo startte het in 2016 met het openen van Singing-stores. Hier werken mensen met een auditieve beperking die gebarentaal gebruiken.
Hierdoor kunnen ook klanten met een auditieve beperking makkelijk hun koffie bestellen zonder een taalbarrière te ondervinden. Dit initiatief bestaat vandaag in 9 winkels (Verenigde Staten, China, Maleisië). Daarnaast beschikken alle drive-ins in de VS en Canada over een systeem dat gebarentaal vertaalt voor de barista zodat ook hier geen taalbarrière meer is.
Voor mensen met een visuele beperking biedt het bedrijf ook verschillende mogelijkheden. Zo zijn alle menu’s in de VS en Canada beschikbaar in grootletterdruk en in braille. Recent startte het bedrijf een samenwerking met Aira. Dit is een service die werkt via een app. Als je in een zone komt van een bedrijf dat deze service aanbiedt, krijg je een gesproken melding op je GSM. Met deze app kan je dan inbellen naar het bedrijf en word je aan de hand van de camera van je GSM geholpen om je weg te vinden in deze bedrijven. Ze helpen je met je weg te vinden, met het voorlezen van het menu, het beschrijven van de producten in de toonbank …
In kwetsbare buurten voorziet Starbucks gemeenschapswinkels. Hiermee wil de keten verbinding maken met kwetsbare groepen die vaak vergeten worden. Het bedrijf zet in op lokale tewerkstelling die in de achtergestelde buurten extra werkgelegenheid moet bieden.
Ben (of ken) je zelf een voorbeeldige zaak?
Stuur ons een bericht en laat het ons weten! Misschien zie jij binnenkort wel jouw zaak op deze website schitteren. Niet twijfelen!