Ga verder naar de inhoud

Autogrill Villoresi Est wint Design for All Italia label

Autogrill Villoresi Est is gelegen net buiten Milaan aan de snelweg Milano – Laghi. Dit is één van de drukste snelwegen van Europa. Hier bevindt zich een van de meest representatieve vestigingen van de Autogrill Group die werd opgericht door Architect Bianchetti en geopend in 1958.

Het huidige gebouw, in de vorm van een "asymmetrische conoïde", is ontworpen door architect Giulio Ceppi van Total Tool Studio, in samenwerking met Starching en Geoenergia.

Deze vestiging kreeg een Design for All Italia label. Als je niet in een rolstoel zit, of als je niet blind bent, als je niet met een groot gezin reist of als je niet voor een oudere persoon hoeft te zorgen, zal je veel van de voordelen van het project misschien niet opmerken.

Business Lounge in Autogrill
Inter

Behoefteonderzoek klanten

Het ontwerp vertrok vanuit een onderzoek naar de behoeften van de verschillende reizigers. Die hechten veel belang aan diensten en een goede aangename fysieke ruimte.

Wat dat juist inhoudt, verschilt van reiziger tot reiziger. Vrachtwagenchauffeurs, gezinnen, kinderen, personen met een handicap, motorrijders en zakenmensen, vormen een deel van de bevolking die dagelijks met Autogrill in contact komt.

Zij willen comfortabele, functionele en vooral aantrekkelijkere en ontspannende interieurs, zodat stoppen een aangename ervaring wordt, met modern en comfortabel meubilair en betere verlichting. Met hal deze zaken hield Autogrill Italia rekening bij de ontwikkeling van hun nieuwe winkels.

Een winkelervaring op twee snelheden

Voor de ontwikkeling van het project bracht Autogrill Italia hun klanten, het kwantitatieve en het kwalitatieve verkeer in kaart . Met ongeveer 30 miljoen voertuigen per jaar, waarvan 83% bestelwagens, is Villoresi de snelweg met het meeste verkeer in Italië. Tot de belangrijkste doelgroepen van de winkel behoren: zakenman, pendelaars, vrachtwagenchauffeurs en vakantiegangers (gezinnen, groepen en alleenstaanden).

De bevindingen van de studie werden gebruikt voor het ontwerp en hierdoor ontstond een concept van twee snelheden:

  • Een snel service punt voor degenen die van plan zijn om kort te stoppen. Op deze manier kan men de stoptijd optimaliseren.
  • Een langzame ervaring die focust op ontspanning. Deze route is gericht op het klantsegment dat wil genieten van een pauze en graag het volledige aanbod verkend.
Breed voetpad en duidelijke bewegwijzering voor de ingang van Autogrill
Inter

Exterieur

Om veilig te kunnen stoppen is de parking in Villoresi Oost voorzien van een uitgebreid bewakingssysteem en beschermde looppaden, steunblokken en oversteekplaatsen met paaltjes. Er is een tactiele pad voor blinden en men gebruikt een bijzondere kleur als gidslijn voor iedereen.

Het gebied bestemd voor auto’s beschikt over tweetalige verkeersborden met vermelding van bewakingscamera’s en het nummer van de helpdesk.

De parkeerplaatsen bevinden zich allemaal aan de hoofdingang. De touringcars vind je in een aparte zone voorzien van loopbruggen zonder obstakels en een maximale helling van 4%. Er is ook een apart parkeerterrein voor het personeel van Autogrill.

Lage rekken bij Autogrill met breed gangpad ervoor
Inter

Interieurontwerp

De winkel werd volledig heringericht volgens de principes van Design For All en Dasa Rägister.

Hierbij werd rekening gehouden met de verschillende specifieke behoeften van reizigers (zakenmensen, gezinnen, vrouwen, vrachtwagenchauffeurs, kinderen, bejaarden, personen met een handicap, slechtzienden, enz.)

Vanaf de ingang staat Autogrill ten dienste van de klanten met een ontvangstbalie die reizigers begeleidt bij het gebruiken van het gebouw en de diensten, en om noodgevallen te behandelen.

In het deel met de winkelwaren zijn er lage rekken die gemakkelijk bereikbaar en bruikbaar zijn voor mensen in een rolstoel en kinderen.

Het sanitair is zo opgevat dat er zowel bij de dames als bij de heren naast reguliere toiletten of Large en XtraLarge toiletten zijn. Zo kan iedereen het toilet kiezen dat hij of zij nodig heeft. Centraal zijn er ook familietoiletten. Zo kan elke ouder, man of vrouw hier samen met een kind gebruik van maken.

Daarnaast is er een fitnessruimte met stretchingapparatuur, een picknickplaats met tafels en banken, een Fido Park (een terrein aangelegd voorvoor huisdieren die hun baasje vergezellen op de Italiaanse snelwegen) met groene hondenren, water, schaduw en een kattenbak voor huisdieren die met hun baasje meereizen.

Diensten en aanbod

Andere diensten zijn gericht op een diversiteit aan klanten.

  • Autogrill slaagt erin om hun schaalbare merkconcepten herkenbaar te maken en tegelijkertijd aandacht te besteden aan lokale, culturele tradities. In het aanbod van eten proberen ze rekening te houden met voedingsvoorkeuren, allergieën en diversiteit. Ze bieden informatie aan over 14 verschillende stoffen die intoleranties of allergieën kunnen veroorzaken. En ze bieden ook halal voeding aan.
  • Voor gezinnen met kinderen zijn er twee speelruimten ontworpen (een binnen en een buiten het gebouw), speciale en uitgebalanceerde menu's in het Ciao-restaurant en een flessenwarmer voor baby's.
  • Voor zakenreizigers biedt Villoresi Est een "kantoor voor onderweg- service” met groene Wi-Fi, stopcontacten voor het opladen van PC's en mobiele telefoons en een business center met twee vergaderzalen met projectoren, microfoons, printers en catering service.
  • Vrachtwagenchauffeurs die stoppen bij Villoresi Est kunnen gratis parkeren op meer dan 60 parkeerplaatsen, op veilige en verlichte paden, met videobewaking zodat ze hun vrachtwagen altijd in het oog kunnen houden, met douches uitgeruste toiletten, haardrogers, een wasmachine en een droogtrommel, en met verkoopautomaten voor schoonmaakproducten.
ober geeft vrouw in rolstoel die aan een tafeltje zit een hand

Ben (of ken) je zelf een voorbeeldige zaak?

Stuur ons een bericht en laat het ons weten! Misschien zie jij binnenkort wel jouw zaak op deze website schitteren. Niet twijfelen!